Informaticarecht (MW) (B-VIVZ-V3S022)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Kerckenaere Maarten (coördinator) |  Kerckenaere Maarten |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

1.De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

GI 1.1.: De bachelor ontwikkelt deskundigheid omtrent bedrijfs- en organisatieprocessen.

GI 1.2.: De bachelor functioneert in een internationale context.

3. De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

6. De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

9. De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

10. De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Informaticarecht (MW) (B-VIVZ-V5S022)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Kerckenaere Maarten |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

In informaticarecht maken we studenten bewust van rechten, verplichtingen en aandachtspunten bij het leveren of afnemen van digitale diensten.

In de colleges wordt telkens een ander domein van ICT regelgeving behandeld.

Mogelijke onderwerpen:

  • Privacyregels en gegevensbescherming.
  • Cybercriminaliteit, beveiliging en de werkwijze van politiediensten.
  • Intellectuele eigendomsrechten.
  • Een bedrijf opstarten en het aangaan van IT overeenkomsten.
  • Elektronisch zaken doen (bvb betaalsystemen, digitale handtekening...)
  • Regelgeving rond AI, big data en IoT

  • Studiemateriaal op Toledo (slides, brochures...)
  • Online Wetteksten
  • Andere online bronnen
  • Publicaties (vrijblijvend aan te kopen of te consulteren in de bibliotheek)

Gewoonlijk wordt in ieder college een ander legal topic behandeld.
Je krijgt een introductie van de docent of van een gastspreker. Het is ook mogelijk dat je zelf leermateriaal dient door te nemen.
Na elk college dient de student een vaardigheidstoets of alternatieve opdracht uit te werken. Uitzonderlijk kan hiervoor in het college tijd vrijgemaakt worden (bvb voor groepswerk).

Aanwezigheid in de gastcolleges is verplicht.

Evaluatieactiviteiten

Informaticarecht (MW) (B-VIVZ-V83835)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De permanente evaluatie kan bestaan uit:

  • kennistoetsen
  • paper(s)
  • toepassingsopdracht(en) (bv. data anonimiseren, een marketingcampagne GDPR compliant maken)
  • actieve participatie (bv. lessen bijwonen, vragen stellen, vragen beantwoorden...)

Voor bepaalde opdrachten mag er samengewerkt worden met andere studenten. Je krijgt dan een groepspunt. Het is mogelijk dat dit groepspunt bijgesteld wordt op basis van een peer review.

Het schriftelijk examen bestaat uit:

  • multiple choice vragen zonder giscrorrectie
  • één of meerdere open vragen

De vragen kunnen rechtstreeks betrekking hebben op de leerstof, maar je kan ook gevraagd worden om de juridische kant van een case in te schatten of te becommentariëren.
Studenten mogen een samenvatting (op papier) gebruiken op het examen.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Opdrachten of toetsen waarvoor de student tijdens het semester niet geslaagd was, moeten hernomen worden.
Er kan gevraagd worden om groepsopdrachten (waarvoor de student wel geslaagd) was ook te hernemen.