Practice Enterprise 2 (MW) (B-VIVZ-V3S028)

Doelstellingen
DLR 1 De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
DLR 2 De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
DLR 3 De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 4 De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
DLR 5 De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 6 De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
DLR 7 De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
DLR 8 De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
DLR 9 De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
DLR 10 De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Practice Enterprise 2 (MW) (B-VIVZ-V5S028)




Inhoud
De student voert een of meerdere opdrachten uit voor een externe opdrachtgever. De opdrachten worden uitgevoerd in een klein team van drie tot zes studenten. De opdrachten kaderen in het leerbedrijf ABINET. In dit opleidingsonderdeel worden niet alleen de technische vaardigheden getraind die in de opleiding aan bod kwamen, maar ook de andere vaardigheden zoals communicatie, samenwerking, zin voor initiatief, kwaliteitszorg, projectplanning, projectopvolging, analyse van de behoeften.
De opdrachten worden voornamelijk op de campus en thuis uitgevoerd, maar een beperkte aanwezigheid in het bedrijf is ook mogelijk.
Tijdens en door de uitvoering van het project werkt de student aan een aantal concrete competenties.
De competenties vindt men terug bij doelstellingen - gedragsindicatoren.
Er wordt geregeld mondeling en schriftelijk gerapporteerd aan de teamcoach. Op het einde is er een presentatie van het gerealiseerde resultaat.
Studiemateriaal
Toledo.
Toelichting werkvorm
Er zijn wekelijkse contactmomenten waarin de studenten aan hun opdracht werken, gecoacht door een begeleidende lector. Daarnaast werken zij ook na thuis verder aan de diverse taken. Er is rapportering via een elektronisch platform.
Gezien de juridische geaardheid van 'Projectwerk' leidt niet akkoord gaan of niet/laattijdig indienen van de algemene overeenkomst automatisch tot uitsluiting van deelname aan dit vak.
Evaluatieactiviteiten
Practice Enterprise 2 (MW) (B-VIVZ-V83841)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten worden geëvalueerd op de diverse competenties die in dit opleidingsonderdeel voorzien zijn.
Er gebeurt ook een tussentijdse peer- en zelf evaluatie en een finale peer- en zelfevaluatie. Op basis van deze evaluatie, de rapportering, eigen observatie, het projectresultaat en de slotpresentatie maakt de projectcoach een evaluatie.
De belangrijkste evaluatiecriteria voor dit opleidingsonderdeel zijn:
- De student voert een correcte behoeftenanalyse op en brengt daarbij de bedrijfsprocessen en de doelstellingen van de opdrachtgever correct in kaart (DLR1)
- Op basis van deze analyse doet de student oplossingsvoorstellen om de doelstellingen van de opdrachtgever te realiseren (DLR2).
- De student geeft blijk van ondernemingszin en inititatief, hij komt zelf met oplossingen en onderneemt acties. De student werkt zelfstandig en zet kansen en uitdagingen om in acties.(DLR3)
- De student bepaalt zelf kwaliteitscriteria en levert op basis daarvan nauwkeurig werk af (DLR3).
- De student maakt zelf de planning en stelt prioriteiten, hij respecteert deadlines en participeert actief en flexibel aan het project (DLR3).
- De student is pro-actief en doelgericht bezig met de wensen van de klant. Hij is klant- en servicegericht (DLR4).
- De student selecteert de juiste ICT-toepassing om de doelstellingen van de klant te realiseren en het project te ondersteunen (DLR5).
- De student toont een onderzoekende houding: hij maakt beargumenteerde keuzes op basis van bronnen die hij op een kritische-creatieve manier evalueert en synthetiseert. (DLR6).
- De student communiceert correct, zowel schriftelijk als mondeling, met de opdrachtgever, het team en de docenten (DLR7).
- De student geeft op een enthousiaste en overtuigende manier een presentatie en past zijn taal en stijl aan aan de doelgroep en de situatie (DLR7).
- De student werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen het team (DLR8)
- De student evalueert kritisch zijn eigen handelen en stuurt zijn eigen handelen bij. (DLR9)
- De student handelt deontologisch (DLR9).
- De student zoekt zelf nieuwe leermogelijkheden en verdiept zijn kennis waar dit nodig is voor het project (DLR10)
Gezien de juridische geaardheid van 'Projectwerk' leidt niet akkoord gaan of niet/laattijdig indienen van de algemene overeenkomst automatisch tot uitsluiting van deelname aan dit vak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Afhankelijk van de werkpunten wordt een nieuwe opdracht voorrzien (al dan niet voor een andere opdrachtgever) of worden bepaalde onderdelen van het voorbije project opnieuw uitgewerkt.