Stage (MW) (B-VIVZ-V3S030)




Doelstellingen
DRL's: (alle DLR's van de opleiding)
DLR 1 De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
DLR 2 De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
DLR 3 De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
DLR 4 De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
DLR 5 De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR 6 De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
DLR 7 De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
DLR 8 De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.
DLR 9 De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.
DLR 10 De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten
Dit opleidingsonderdeel is de bachelorproef van de opleiding. Alle doelstellingen worden geïntegreerd in één stage, een scriptie en een presentatie voor de jury, plus de daaraan gekoppelde opdrachten. De student moet bewijzen dat hij voor de competenties die aan bod kwamen tijdens zijn stage niveau 3 behaalt.
Begintermen
De student zit in de eindfase van zijn opleiding: hij heeft al 100SP afgelegd en hij heeft alle studiepunten opgenomen. Uitzonderingen hierop worden met de studietrajectbegeleider besproken.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
18 sp. Stage (B-VIVZ-V5S089)




Inhoud
Deze stage is de bachelorproef. De student doet een stage in een bedrijf. Het is mogelijk dat hij/zij in het bedrijf werkt aan een specifiek
project, het is ook mogelijk dat hij/zij meedraait in het team. De taken en opdrachten die de student in het bedrijf krijgt, liggen in de lijn van de
opleiding. De stage wordt in het bedrijf begeleid door een bedrijfsmentor en op afstand gevolgd door een stagelector die geregeld met de student en de bedrijfsmentor overlegd en waaraan de student wekelijks rapporteert.
De student voert een aantal reflectieopdrachten uit die verband houden met de stage en met het eigen functioneren (talenontwikkeling).
Daarnaast schrijft de student een onderzoeksscriptie waarin hij/zij één of meerder thema's die in de stage aan bod kwam, verder uitwerkt en zijn/haar onderzoeksvaardigheden aantoont:
* De student beschrijft het bedrijf en situeert de stage binnen dat bedrijf.
* De student formuleert één of meerdere praktische onderzoeksvragen die gerelateerd zijn
aan de stage. De student beantwoordt die onderzoeksvraag op basis van de eigen ervaring en de nodige schriftelijke en mondelinge bronnen.
Tenslotte houdt de student een presentatie over de stage en de scriptie voor een jury van docenten en werkveldvertegenwoordigers.
Studiemateriaal
Brochure stage.
2 sp. Talentontwikkeling DBM 3 (B-VIVZ-V5S090)




Inhoud
Binnen onze professionele bacheloropleiding ligt de focus niet enkel op de ontwikkeling van vakinhoudelijke beroepscompetenties maar hebben we ook oog voor de persoonlijke ontwikkeling van (jong)volwassenen: Wat zijn jouw talenten? Wanneer ben je op je best? Waar haal jij voldoening uit? Waar wil je echt goed in worden?
Inhoud:
- Situering inhoud in de leerlijn Talentontwikkeling (TO1 -TO2 - TO3)
- Soft skills op de werkvloer
- Personal branding
- DISC-theorie
- Persoonlijke profielanalyse (PPA) van Thomas International
Studiemateriaal
Aanbevolen: Delameilleure, K. (2024). Powerpointslides lessen talentontwikkeling 3. HWB&TI, VIVES.
Online test Persoonlijke Profielanalyse (DISC-test) van Thomas International - computer
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Individuele opdracht
De theorie wordt gegeven in hoorcolleges met verplichte aanwezigheid. De student vult zelfstandig thuis de persoonlijke profiel analyse in. De persoonlijke profiel analyse en de kennis van de DISC-theorie worden besproken in een individueel coaching gesprek, wat voorbereid wordt door de student door middel van enkele individuele opdrachten. Tot slot maakt de student een schriftelijke toepassing op het DISC-profiel tijdens de stage. Bij het gehele proces is het belangrijk dat de student de deadlines respecteert.
Richtlijnen voor studenten die in het eerste semester op Erasmus of stage zijn:
- de student dient de theorie zelfstandig te verwerken.
- de student kan via mail of MS Teams extra toelichting vragen aan de docent
- de PPA kan op afstand worden ingevuld
- het coachinggesprek kan via MS Teams of bij het begin van het tweede semester
Evaluatieactiviteiten
Stage (MW) (B-VIVZ-V83843)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5S089 - Stage | 1-20/20 puntenschaal |
V5S090 - Talentontwikkeling DBM 3 | 1-20/20 puntenschaal |
Stage:
De evaluatie ziet er als volgt uit:
* Evaluatie van de competenties tijdens het uitvoeren van je taken. Deze evaluatie gebeurt door de bedrijfsmentor in overleg met de stagelector.
* Evaluatie eindwerkscriptie door de stagelector.
* Evaluatie reflectieopdrachten en het halen van de juiste deadline. Evaluatie door stagelector.
* Evaluatie van de presentatie door de jury.
De exacte procentuele verdeling van de onderdelen is beschikbaar in de brochure stage die bij het begin van het academiejaar op de leeromgeving gepubliceerd wordt.
Talentontwikkeling 3:
De score voor dit vak is gebaseerd op:
- aanwezigheid en medewerking tijdens de contactmomenten
- het tijdig invullen van de Persoonlijke Profielanalyse
- de inhoud en volledigheid van de opdrachten ter voorbereiding van het coachinggesprek + het tijdig indienen hiervan
- kennis van en het kunnen toepassen van het DISC-profiel: in de opdrachten en bij het coachinggesprek
- actieve deelname aan het coachinggesprek
- de toepassingtaak over het DISC-profiel tijdens de stage.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V5S089 - Stage (binnen en over academiejaar)
- V5S090 - Talentontwikkeling DBM 3 (binnen en over academiejaar)
Herkansing stage:
Wanneer de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel, krijg de student een tweede kans. Hoe die eruitziet, hangt af van de werkpunten. Hieronder vind je een aantal mogelijkheden. Het is mogelijk dat de tweede kans een combinatie is van onderstaande mogelijkheden:
- Vier weken stage in hetzelfde bedrijf, tijdens de maanden juli en augustus.
- Vier weken stage in een ander bedrijf, tijdens de maanden juli en augustus.
- Herwerken van de scriptie.
- Slotpresentatie opnieuw doen.
Deze beslissing wordt genomen door het volledige team van stagelectoren.
Herkansing TO3:
De materie die werd gezien tijdens de contactmomenten dient zelfstandig te worden doorgenomen. Daarnaast wordt er een taak voorzien. De student neemt hiervoor contact met de docent van het vak.