Direct Marketing & E-commerce (MW) (B-VIVZ-V3S041)

4 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semester
De Schepper Wouter (coördinator) |  De Schepper Wouter |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Domeinspecifieke leerresultaten

2. De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
3. De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
4. De Bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
5. De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
7. De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S059 : Direct Marketing & E-Commerce (MW) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V2S678 : Direct Marketing & E-commerce

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Direct Marketing & E-commerce (MW) (B-VIVZ-V5S041)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
De Schepper Wouter |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Het vak Direct Marketing & e-commerce toont je de plaats van DM in de communicatiemix. Wat is DM en wat is geen DM? Vroeger was het onderscheid duidelijk. Sinds de opkomst van de digitalisering kent DM een enorme boost. Maar tegelijk wordt het vaak geen DM meer genoemd.

Deze onderwerpen komen aan bod: inbound marketing, communicatie vanuit een database, mailingproductie, conversiegericht schrijven, UX-basics (CRO voor webshops). In deze mix van DM-onderwerpen kan er al eens iets wegvalen of bijkomen.

Om het vak goed te kunnen volgen:

  • heeft de student een algemene inleidende kennis in marketing en de verschillende communicatie-instrumenten (via eerdere marketing(communicatie)vakken)
  • heeft de student een goede beheersing van de (Nederlandse) taal en heeft hij/zij/die een basis om diens taalgevoel verder aan te scherpen. 

  • Gedetailleerde studiewijzer.
  • Eigen syllabus 'Direct Marketing en e-commerce', Wouter De Schepper.
  • Aanvullingen en extra materiaal op Toledo maken integraal deel uit van het leermateriaal.

  • Hoorcolleges met activerende onderdelen (vraagstelling, bespreking van een voorbereide opdracht,...).
  • Tijdens het semester werk je aan enkele oefeningen/opdrachten bij enkele hoofdstukken. Je verwerkt de leerstof om de oefeningen te maken. Tegelijkertijd zorgt het maken van de oefeningen dat je de leerstof beter verwerkt.
    Die oefeningen zijn tegelijk 'werkvorm' als 'evaluatie'. Want het zijn deze oefeningen waarmee je de leerstof verwerkt en waarmee je een portfolio opbouwt die helemaal af moet zijn tegen de examenperiode. Een steekproef van die portfolio wordt beoordeeld op het examen. Meer info bij het deel over 'evaluatie'
  • Contactmomenten en werkcolleges met vraagstelling, bespreking van een voorbereide opdracht,..
    De contactmomenten dienen: 
    • ... voornamelijk om die oefeningen klassikaal te bespreken en feedback te geven op het voorlopige resultaat dat de student kan voorleggen. Deze feedback is géén evaluatie. Feedback gebeurt via klassikale bespreking van het voorlopige werk van 1 of enkele studenten. Na een feedbackles werkt de student opnieuw zelfstandig aan zijn of haar oefeningen
    • ... om eventuele vragen te beantwoorden van studenten nadat ze zelfstandig op voorhand de leerstof hebben doorgenomen. De docent kan als voorwaarde voor lesdeelname stellen dat je die voorbereiding deed en/of dat je op voorhand vragen doorstuurde.
    • Heel veel van het vak loopt dus via een zogenaamde flipped-classroom-aanpak. De student wordt formeel echter níet verplicht de nodige voorbereiding te doen (er hangen niet as such punten aan vast). Maar door de aanpak van het vak is het de facto wél noodzakelijk om de nodige tussentijdse voorbereiding en studiewerk te doen als student.
    • Daarnaast zijn er toch ook 'klassieke' lessen waarbij de docent in het contactmoment een deel leerstof toelicht als eerste kennismaking met de leerstof (dus zonder voorbereiding zoals dat bij flipped classroom wel nodig is).
  • Er is één opdracht met een verplicht (individueel) tussentijds feedbackmoment. De student legt een tussentijdse versie voor van een opdracht (de opdracht die sowieso op het examen aan bod komt; zie deel 'Evaluatie'). Deelname aan dit individuele moment is een kans en tegelijk een verplichting (voorwaarde om aan het examen deel te nemen).

Zoals elk vak in het hoger onderwijs is dit dus een vak in begeleide zelfstudie. De nodige studietijjd van een vak in het hoger onderwijs is meer dan de contacturen. De studiewijzer licht dit gedetailleerd toe (exacte deadlines, richtlijnen,...). Toledo is het platform voor eventuele aanpassingen aan die richtlijnen.

Normale studietijd voor een vak op 4 studiepunten = 120 uur. Voor dit vak mag je rekening houden met deze verhoudingen:

  • Hoor- en werkcolleges met de hele groep: 30 uur
  • Taken in zelfstudie: 49 uur
  • Zelfstudie: 40 uur
  • Toets- en examentijd: 20 minuten

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchrone lessen online.

Evaluatieactiviteiten

Direct Marketing & E-commerce (MW) (B-VIVZ-V82056)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V5S041 - Direct Marketing & E-commerce (MW)1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit 3 onderdelen.

  • Je licht de verplichte opdracht toe.
  • Je licht één van de andere opdrachten/oefeningen uit je portfolio toe (het lot bepaalt).
  • Een beperkter deel van de leerstof wordt nog bevraagd via één of enkele vragen (mogelijks een extra oefening uit de portfolio).

Je wordt beoordeeld op basis van je uitleg bij je opdracht en je oefening. Die beoordeling gebeurt dus volledig op je mondeling examen.

Deelname aan het examen is afhankelijk van de verplichte inschrijving voor de individuele tussentijdse feedback voor de opdracht. De opdracht wordt op dat feedbackmoment echter nog niet beoordeeld (louter feedback).

Exacte deadlines, richtlijnen voor de opdrachten en/of eventuele aanpassingen lees je in de studiewijzer. Eventuele aanpassingen daaraan worden gecommuniceerd via Toledo.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Identiek aan 1se examenkans.

Echter: het (verplichte) feedbackmoment voor de opdracht valt weg als voorwaarde voor deelname.