Business Process Modelling (B-VIVZ-V3S213)

Doelstellingen
DLR1 De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
DLR5 De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
DLR7 De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S193 : Business Process Modelling
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management) 85 sp.
- Micro degree Supply Chain Management 54 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Afstudeerrichting Supply Chain Management (na graduaat Transport en logistiek)) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Business Process Modelling (B-VIVZ-V5S213)




Inhoud
1ste semester: Bespreking van processen met hun kernbegrippen
- de beschrijving van de processen
- de informatiebehoeften en de relaties tussen de andere bedrijfsprocessen
- visualiseren van de bedrijfsprocessen adhv SIPOC- en BPMN-schema's
2e semester
- Studenten moeten een bedrijf kiezen uit profit-sector of non-profit sector en aan de hand van een bedrijfsstage en interview één complex bedrijfsproces bestuderen, analyseren en rapporteren.
- De structuur van het rapport is gegeven en verplicht te volgen.
- De studenten presenteren hun rapport voor medestudenten.
Studiemateriaal
Verplicht
- Laptop met digitale tool voor process modelling (via Academic Software van Signpost beschikbaar)
- Studenten raadplegen het elektronisch leerplatform Toledo voor alle les informatie waaronder Powerpoint presentaties.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Individuele opdracht
1ste Semester: College
Studenten krijgen per week gerichte leesinstructies en aanvullende oefeningen.
Tijdens interactieve sessies worden de bedrijfsprocessen besproken en gevisualiseerd aan de hand van beschreven bedrijfsscenario’s (studenten maken oefeningen).
(dit ter voorbereiding van de opdracht in het 2de semester)
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
2de Semester : Opdracht
In een tweede deel moeten de studenten de brug slaan tussen theorie en praktijk door tijdens een bedrijfsstage de nodige informatie te verzamelen rond één complex bedrijfsproces. Daarna moeten de studenten dit complex bedrijfsproces rapporteren en te presenteren.
Evaluatieactiviteiten
Business Process Modelling (B-VIVZ-V85587)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5S213 - Business Process Modelling | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenperiode (januari) deelexamen: schriftelijk examen over de leerstof van het 1ste semester (50%)
Tweede examenperiode (juni) deelexamen: In het 2e semester krijgen de studenten een opdracht (50%). Alle concrete afspraken in verband met deze opdracht worden via Toledo-leerplatform meegedeeld.
Deze bestaat uit:
1. een bedrijfsstage van 1 dag. Tijdens deze bedrijfstage moet de student de nodige informatie verzamelen rond de bedrijfsprocessen door het afnemen van een of meerdere interviews. Deze bedrijfstage is de eerste verplichte stap in de opdracht. Wie de deadline voor het lopen van de bedrijfsstage niet haalt kan geen rapport indienen.
2. opstellen van een rapport. Bij het beoordelen van het rapport wordt een beoordelingsformulier gebruikt met concrete beoordelingscriteria of indicatoren waaronder het beoordelen van de inhoud, het taalgebruik, opbouw,...
3. presenteren van de case voor de medestudenten. Bij het beoordelen van de presentaties wordt een beoordelingsformulier gebruikt met concrete beoordelingscriteria of indicatoren waaronder het beoordelen van de inhoud, het taalgebruik, opbouw, verdediging van de vragen... .
4. actief luisteren naar cases van medestudenten. Via vragen wordt gepeild naar de luistervaardigheden van de medestudenten
Bij het niet halen van een deadline wordt de student verwezen naar 2de zittijd. De bedrijfsstage, het rapporteren en presenteren vormen één geheel. Wie één van de onderdelen niet aflegt krijgt nul voor alle onderdelen. Bij het niet afleggen van een deelexamen kan de student niet slagen voor het OPO.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten naar volgend academiejaar.
Indien de student een 2e examenkans wil opnemen, moet hij de docent hiervan op de hoogte brengen via mail voor 15 juli zodat de opdracht voor de 2e examenkans kan verduidelijkt worden, zoniet moeten alle onderdelen hernomen worden. Bij het niet afleggen van een deelexamen kan de student niet slagen voor het OPO.