International Sales (B-VIVZ-V3S265)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Lesage Sara (coördinator) |  Lesage Sara |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

  • De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde
    en veranderende context. (DLR 1)                      
  • De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en                            
    organisatieprocessen te optimaliseren. (DLR 3)
  • De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan                            
    hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding. (DLR 6)                                           

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S438 : International Sales

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. International Sales (B-VIVZ-V5S265)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Lesage Sara |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

In het vak international sales komen de verschillende aspecten van exportmanagement aan bod. Het schept een beeld van de beslissingen die bedrijven nemen om met succes internationale markten te betreden. Het onderwerp wordt besproken aan de hand van volgende onderdelen: de beslissing tot internationaliseren, welke markten te betreden, de keuze voor strategieën die daartoe gehanteerd worden, het ontwerpen van de internationale marketingmix en het toepassen van deze mix.

Het vak biedt een analytisch, beslissingsgericht kader voor de ontwikkeling en realisatie van internationale marketingprogramma’s.

In het vak international sales bekijken we de competenties en internationale marketingstrategieën en de belangrijkste drijfveren van bedrijven die internationaliseren.
Na de beginfase bekijken we het kiezen van de “juiste” internationale markt. We bekijken de politieke en economische omgeving en de sociaal-culturele omgeving om de internationale omgeving beter te leren kennen.
Na het kiezen van de buitenlandse doelmarkten dient de vraag zich aan wat de beste manier is om tot die markten toe te treden; tenslotte staan we stil bij de belangrijkste entreestrategieën en de criteria op basis waarvan ze gekozen worden. Ook gaan we kort even in op de internationaal gebruikte rechtssystemen en eigendomsrechten en de gevolgen hiervan voor het internationale zakendoen.
Tenslotte is het tijd voor het ontwikkelen van de internationale marketingmix. Hierbij bekijken we de beslissingen over product, promotie en prijsstelling.

Verplicht:

  • Cursus "International Sales" - Sara Lesage - syllabus via VIVES
  • Powerpoint slides (aangeboden via Toledo) aangevuld met eigen nota’s.
  • Cases, opdrachten en aanvullende teksten (worden tijdens de les uitgedeeld)

Flipped classroom

De lessen international sales worden zeer praktisch aangepakt. De theorie wordt telkens aan de hand van opdrachten of cases ingeoefend/toegepast. Op die manier leggen de studenten een portfolio aan. Er wordt tijdens de lessen tijd voorzien om aan het porftolio te werken.
Volgende werkvormen kunnen voorkomen tijdens de lessen international sales:

  • Onderwijsgesprek
  • Aan de hand van cases zelf de leerstof uitdiepen
  • Groepsopdrachten
  • Individuele opdrachten
  • Presentaties door studenten
  • Flipped classroom
  • Gastles

De modaliteiten van hoe de opdrachten zullen worden georganiseerd, zullen afhangen van de situatie waarin we ons op dat moment bevinden (cfr. coronarichtlijnen en -maatregelen)

In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de contactmomenten of kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door synchroon online en/of asynchroon online onderwijs.

Evaluatieactiviteiten

International Sales (B-VIVZ-V70542)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het digitale portfolio dat de studenten aanleggen tijdens de lessen, vormt 2/3 van de eindscore van het vak International Sales.
Twee opdrachten van het portfolio dienen gepresenteerd te worden op het mondelinge examen en vormen 1/3 van de eindscore van het vak International Sales. Er worden op het mondelinge examen verder geen theorievragen gesteld.

Op bedrijfsbezoeken en/of gastsprekers die in het kader van het vak georganiseerd worden, geldt ook verplichte aanwezigheid! De student kan niet slagen tenzij hij dus wettig afwzezig is (dokterbriefje)

In uitzonderlijke omstandigheden (cfr. coronamaatregelen) kan de voorziene evaluatievorm vervangen worden door een online mondeling examen of een opdracht.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor het examen in tweede zit zal gevraagd worden om de stukken van het portfolio die onvoldoende scoorden, te herwerken.