Marketingstrategie (B-VIVZ-V3S471)

Doelstellingen
DLR 1. De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
GI 1.1. De bachelor ontwikkelt deskundigheid omtrent bedrijfs- en organisatieprocessen (niveau 3)
DLR 2. De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
GI 2.1. De bachelor draagt bij tot het realiseren van de doelstellingen van een bedrijf of organisatie (niveau 3)
DLR 4. De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
GI 4.1. De bachelor is klant – en servicegericht. (niveau 3)
DLR 6. De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
GI 6.3. De bachelor schrijft op basis van een onderzoek een professioneel rapport en formuleert aanbevelingen (niveau 3)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 85 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Marketingstrategie (B-VIVZ-V5S471)




Inhoud
Alle marketingactiviteiten moeten worden uitgevoerd met een doel: het creëren van waarde voor de klant met een herkenbaar merkbeeld. Vanuit dit doel bekijken we hoe een merk of onderneming het strategisch marketingplanningsproces kan doorlopen en wat de verschillende stappen hierbij zijn. Door vanuit een strategische blik naar het bedrijf en merk te kijken, wordt duidelijk hoe het merk in de markt staat en kunnen onderbouwde beslissingen genomen worden over de doelgroep, segmentatie en positionering van het merk. Deze beslissingen vormen de basis voor de verdere uitwerking van marketingcommunicatie, zowel de klassieke als digitale communicatie.
Studiemateriaal
- Powerpoints met nota's van de docent aangeboden via het digitale leerplatform Toledo.
- Actuele cases en voorbeelden aangeboden via het digitale leerplatform Toledo.
Toelichting werkvorm
De lessen worden praktisch aangepakt. De theorie wordt telkens aan de hand van opdrachten, voorbeelden en/of cases ingeoefend/toegepast.
Volgende college- en werkvormen kunnen voorkomen:
- Uitdiepen cases/best practices
- Individuele of groepsoefeningen
- Presentaties door studenten
- Gastsprekers
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren.
Evaluatieactiviteiten
Marketingstrategie (B-VIVZ-V82827)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit een paper/werkstuk waar doorheen het jaar individueel wordt aan gewerkt (30%). Daarnaast is er een schriftelijk examen (70%) waarbij de student vragen krijgt gespreid over de inhoud van de cursus en indien van toepassing over de het paper/werkstuk. Dit examen kan bestaan uit zowel open vragen, gesloten vragen als meerkeuzevragen zonder giscorrectie.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatievorm vervangen worden door een (online) mondeling examen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Er wordt 100% beoordeeld op het schriftelijk examen in de derde examenperiode.
Andere modialiteit: indien de student dit wenst, kan de student ten laatste 7 dagen na de publicatie van de punten via een schriftelijke toelating (mail) vragen aan de docent om de punten van het paper/werkstuk (30%) uit eerste zittijd over te nemen. Na schiftelijke akkoord van de docent (ten laatste 7 dagen na publicatie van de punten aangevraagd) wordt het schriftelijk examen beoordeeld op 70% van de punten en worden de punten voor het paper/werkstuk (punten worden overgenomen uit 1e zittijd) voor 30% meegeteld.