Spaans 2 (B-VIVZ-V3S515)

Doelstellingen
DLR 7 De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
Beoogde ERK-niveau: A2.2
Begintermen
Er wordt ervan uitgegaan dat de woordenschat en grammatica van de eerste 6 hoofdstukken van Meta profesional gekend zijn.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S685 : Spaans 2 (Sales)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Business Management & Entrepreneurship - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie sales management - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 85 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Specialisatie salesmanagement) 85 sp.
- Bachelor in het Bedrijfsmanagement voor inkomende studenten (Kortrijk) (Keuzetraject Business Management & Entrepreneurship) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement na graduaatsopleiding (Kortrijk) (Afstudeerrichting marketing specialisatie salesmanagement (na graduaat Sales Support)) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Spaans 2 (B-VIVZ-V5S515)




Inhoud
Een basiskennis (ERK-niveau A1.2) van het Spaans is vereist, zowel wat betreft de grammatica als de woordenschat. Er wordt vanuit gegaan dat de items, behandeld in de eerste hoofdstukken uit "Meta profesional 1" gekend zijn.
In deze cursus wordt enerzijds verder gewerkt in 'Meta profesional 1' (vanaf hoofdstuk 7), anderzijds worden in de cursus enkele specifieke items verder uitgediept:
- De belangrijkste tijden, meer bepaald el presente del indicativo, el gerundio, el compuesto, el futuro, el condicional, el imperfecto en el indefinido.
- Andere grammaticale thema's die aan bod komen: vraagwoorden, ser/estar, gustar, la comparación, los pronombres personales.
- Ten slotte wordt ook gewerkt rond algemene economische woordenschat, Spaanse cultuur en het telefoongesprek.
De Spaanse Erasmusstudenten worden uitgenodigd om de studenten kennis te laten maken met native speakers.
In het 2de semester krijgen de studenten de kans om deel te nemen aan een studiereis naar Salamanca waarbij ze een volledige of gedeeltelijke vrijstelling van het vak verkrijgen mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen (cf. toelichting evaluatie).
Beoogd ERK-niveau: A2.2
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Het handboek 'Meta profesional 1' wordt verder afgewerkt:
- Meta profesional 1, tekstboek, Diaz Gutiérrez e.a., 2019, Intertaal uitgeverij, ISBN: 978-9460309441
- Meta profesional 1, werkboek, Patrón, 2020, Intertaal uitgeverij, ISBN: 978-9460309458
- In de syllabus wordt gewerkt rond grammaticale thema's en wordt ook een inleiding gegeven op cultuur en meer bedrijfsgerichte woordenschat:
- F. De Baets, D. Van Iseghem, F. Coghe, 2024-2025, Spaans 2 (niet-gepubliceerde syllabus) – Syllabus (via VIVES)
Toelichting onderwijstaal
Nederlands en Spaans
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Oefensessie - Vaardigheidstraining
Het is de bedoeling dat de studenten gestimuleerd worden zo veel mogelijk Spaans te spreken in de klas.
- Er wordt daarom o.m. gewerkt met actueel videomateriaal en geïntegreerde communicatielessen.
- Per semester worden -indien mogelijk- telkens de Spaanse Erasmusstudenten uitgenodigd om op die manier de studenten in contact te brengen met native speakers. De student zal in de loop van de cursus ook als opdracht een interview moeten afnemen met een native speaker of een alternatieve opdracht uitvoeren gelinkt aan een Spaanstalige spreker tijdens de International Staff Days.
- Eigen activiteit studenten: spreken, luisteren, vertalen, invullen, corrigeren, opstellen, enz
Er wordt ook verwacht dat de studenten thuis de video's bekijken over specifieke grammaticale items zodat er tijdens de lessen meer aandacht kan worden besteed aan het inoefenen.
Ondersteuning, details omtrent de inhoud, de opdrachten, de deadlines, de wegingscoëfficienten, enz. staan op Toledo en/of in de cursus zelf.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (synchrone of asynchrone) online lessen.
Evaluatieactiviteiten
Spaans 2 (B-VIVZ-V73369)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5S515 - Spaans 2 | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
Naast het schriftelijk (januari) en mondeling (juni) examen, wordt ook de opdracht gequoteerd die in de loop van het academiejaar moet uitgevoerd worden. Details omtrent de evaluatiecriteria zijn duidelijk omschreven in de cursus.
Er wordt verwacht dat de student vóór een aantal lessen een video bekijkt (op Toledo) omtrent een grammaticaal thema én hierover telkens een aantal vragen beantwoordt die op het scherm zullen verschijnen. Dit wordt mee opgenomen in de eindevaluatie van het vak. De deadlines hiervoor én de details betreffende de evaluatie zijn duidelijk omschreven op Toledo (planning) én in de cursus.
Het schriftelijk examen bestaat hoofdzakelijk uit invul-, vertaal-, aanvul- en opsteloefeningen, enz. waarbij gepeild wordt naar de geziene woordenschat en grammatica. Ook de 'communicatievaardigheid' en de kennis van de Spaanse cultuur komen aan bod op het schriftelijk examen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan het schriftelijk deelexamen van januari vervangen worden door een mondeling examen dat online wordt afgenomen.
Het mondeling examen bestaat uit een aantal grammaticale oefeningen, communicatieve oefeningen en cultuurvragen. Er is een voorbeeldexamenfiche beschikbaar op Toledo.
Een volledig overzicht over de onderdelen die worden geëvalueerd én de respectievelijke wegingscoëfficienten zijn terug te vinden in de cursus.
Bij het niet afleggen van een deelexamen kan de student niet slagen voor het specifieke OPO.
De volgende evaluatieactiviteiten en -richtlijnen zijn alleen van toepassing op studenten die deelnemen aan de studiereis naar Salamanca:
Deelname van 2 weken (meer info over de data via Toledo):
- Indien de student GEEN vrijstelling wenst te behalen, maakt hij/zij geen opdracht maar engageert hij/zij zich wel om in Salamanca altijd stipt aanwezig te zijn in de lessen en deel te nemen aan alle geplande culturele activiteiten.
- Indien de student een VOLLEDIGE vrijstelling wenst, maakt hij/zij, de mondelinge presentatie hieraan verbonden en legt hij/zij de schriftelijke test af die na afloop op HWB georganiseerd wordt. Daarnaast engageert hij/zij zich om in Salamanca altijd stipt aanwezig te zijn in de lessen en deel te nemen aan alle geplande culturele activiteiten. Voor wie niet voldoet aan deze vereisten, gelden volgende sancties:
- Per afwezig lesuur, verliest de student 1 punt op het eindtotaal van de opdrachten.
- Voor elke culturele activiteit waarop de student afwezig is, verliest hij/zij 1 punt op het eindtotaal van de opdrachten.
De punten voor de opdrachten (en mondelinge verdediging) worden verrekend samen met de punten van het examen dat hij/zij na afloop van de studiereis in HWB aflegt. Indien de student de opdrachten niet indient (en/of de presentatie niet aflegt), krijgt hij/zij nul voor dit onderdeel van de evaluatie.
Indien de student niet slaagt voor het examen van Salamanca, legt hij/zij examen af over de leerstof van het volledige vak Spaans in HWB (2e examenkans) volgens de examenplanning in HWB voor de examenperiode augustus-september.
Deelname van 1 week (meer info over de data via Toledo):
- Indien de student een GEDEELTELIJKE vrijstelling (Tarea + deel van het mondeling examen) wenst te verkrijgen, engageert hij/zij zich ertoe steeds stipt aanwezig te zijn in Salamanca tijdens de lessen en deel te nemen aan alle geplande culturele activiteiten. Voor wie niet voldoet aan deze vereisten, gelden volgende sancties:
- Per afwezig lesuur verliest de student 1 punt op het eindtotaal van de opdracht.
- Voor elke culturele activiteit waarop de student afwezig is, verliest hij/zij 1 punt op het eindtotaal van de opdracht.
De punten voor de 'Tarea' worden vervangen door de score voor 'actieve medewerking en deelname' tijdens de lessen in Salamanca.
De punten voor de cultuurvragen op het mondeling examen worden vervangen door de punten voor 'actieve medewerking en deelname' tijdens de culturele activiteiten in Salamanca.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Examens:
Voor de tweede examenkans wordt opnieuw een schriftelijk en mondeling examen voorzien.
De inhoud van het schriftelijk examen handelt over de materie van het eerste semester. In uitzonderlijke omstandigheden kan het schriftelijk examen vervangen worden door een mondeling examen dat online wordt afgenomen.
De materie van het mondeling examen handelt over de materie van het tweede semester en is qua inhoud en vorm gelijkaardig aan de juni-zittijd.
Opdracht:
Wie slaagde voor de opdracht in 1ste zittijd, krijgt de mogelijkheid om deze punten te behouden voor 2e zittijd.
Wie niet slaagde of zijn score van 1ste zittijd wenst te verbeteren, maakt de oorspronkelijke opdracht opnieuw of maakt de alternatieve opdracht voor 2e zittijd die tijdig zal gepubliceerd worden op Toledo.
Bij het niet afleggen van een deelexamen kan de student niet slagen voor het specifieke OPO.
Salamanca:
Indien de student niet slaagt voor het examen van Salamanca, legt hij/zij examen af over de leerstof van het volledige vak Spaans in HWB (2e examenkans) volgens de examenplanning in HWB voor de examenperiode augustus-september.