ERP (B-VIVZ-V3S676)

Doelstellingen
1 De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
GI 1.1.: De bachelor ontwikkelt deskundigheid omtrent bedrijfs- en organisatieprocessen.
5. De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties
GI 5.1.: De bachelor integreert de gepaste ICT-toepassingen ter ondersteuning van het bedrijf of organisatie.
Doelstellingen
Studenten moeten de begrippen ERP en Business Management kennen en kunnen kaderen in de praktijk
Studenten moeten voor- en nadelen van het gebruik van een ERP-systeem kennen en kunnen kaderen in de praktijk
Studenten moeten de belangrijke IT-ontwikkelingen in ERP-systemen kennen en kunnen kaderen in de praktijk
Werken met Odoo:
De studenten moeten de betekenis kennen van de verschillende parameterinstellingen en tabelrelaties, deze kunnen instellen en uitleggen bij
- Verkoopproces
- Aankoop
- Opslag- en productieproces
- Financieel beheersingsproces
De studenten moet de documenten bij bovenstaande processen begrijpen en zelfstandig kunnen ingeven.
De studenten moeten de digitale verwerking van deze documenten door het pakket kunnen uitleggen.
De studenten moeten rapportering door het pakket in verband met bovenstaande processen kunnen uitleggen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Digital Business Management) 85 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. ERP (B-VIVZ-V5S676)




Inhoud
ERP en Business Management
Belangrijke IT-ontwikkelingen bij het gebruiken van ERP-systemen
Marketing en verkoopproces met ERP
SCM, inkoop en opslagproces met ERP
SCM en productieproces met ERP
Financieel beheersingsproces met ERP
Inzichten in verband met ‘financiële processen ’ vereist minimale voorkennis boekhouden; Verplichte voorkennis voor het vak ERP
- Je kent het juiste wetgevend kader voor boekhouden
- Je kent de basisprincipes van dubbel boekhouden van een beginbalans tot een eindbalans
- Je leest en interpreteert vlot dagelijkse verrichtingen (aankoop- en verkoopfacturen)
- Je leest en interpreteert vlot de eindjaarsboekingen ivm afschrijvingen en voorraadwijzigingen.
- Je begrijpt de structuur van het Minimum algemeen rekeningstelsel
- Je begrijpt de verschillende rubrieken in de jaarrekening en resultatenrekening
- Je begrijpt de relatie tussen boekhouding en de btw-aangifte.
- Aan te raden voor zelfstudie: De globale case studie uit het handboek Casaert, L. Castryck, S. Van den Spiegel, D. Pype, A. Vandenbroucke. (2020). Inleiding tot het dubbel boekhouden. Brugge: uitgeverij die Keure. ISBN-nr. 9789048639076
Studiemateriaal
Verplicht
- Eduboek Auteur:J.P.M. van der Hoeven (2024). ERP en Business Management. Edumundo Edubook - persoonlijk aan te kopen (volgens instructies op Toledo).
- ERP-software.
- Uitbreidingsmateriaal en oefeningen op Toledo.
Toelichting werkvorm
Studenten krijgen per week gerichte leesinstructies of opdrachten bij het handboek.
Tijdens de labosessie:
- feedback van de oefeningen uit vorige labosessie/zelfstudie
-korte uitéénzetting a.d.h.v. demo presentatie van de moeilijkste inhoud
- opstarten van korte oefeningen op de moeilijkste inhoud die dan tegen de volgende labosessie via zelfstudie moeten afgewerkt zijn.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
ERP (B-VIVZ-V82835)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5S676 - ERP | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
Daar er permanente evaluatie gehanteerd wordt, is de actieve aanwezigheid van de student tijdens alle labosessies vereist.
Dit wordt telkens gecontroleerd en bijgehouden.
Het al of niet goed functioneren van de student wordt telkens op het lab portfolio genoteerd.
De evaluatie gebeurt via:
1) permanente evaluatie tijdens het lab van de uitgevoerde opdrachten (20%)
2) Computerexamen in de examenperiode. Dit examen bestaat hoofdzakelijk uit inzichtvragen in de werking van het ERP-pakket en vragen rond begrippen/terminologie in kader van Business Management (80%)
Verhouding deelexamen januari - examen juni = 40%/60%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De resultaten van de permanente evaluatie blijven behouden. Enkel het examendeel kan hernomen worden.