Practice Enterprise 1 (B-VIVZ-V3S679)

4 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
Dujardin Nathalie (coördinator) |  Cracco Iris |  Dujardin Nathalie |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR1.De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

  • GI 1.1.: De bachelor ontwikkelt deskundigheid omtrent bedrijfs- en organisatieprocessen.
  • GI 1.2.: De bachelor functioneert in een internationale context.

DLR2. De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.

  • GI 2.1.: De bachelor draagt bij tot het realiseren van de doelstellingen van een bedrijf of organisatie

DLR3. De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

  • GI 3.1: De bachelor geeft blijk van ondernemingszin en initiatief ( om de werking binnen een bedrijf of organisatie te optimaliseren )
  • GI 3.2: De bachelor draagt op een zelfstandige manier bij tot het optimaliseren van de werking binnen een bedrijf of organisatie
  • GI 3.3 De bachelor handelt met zin voor innovatie ( om de werking binnen een bedrijf of organisatie te optimaliseren )
  • GI 3.4: De bachelor werkt nauwkeurig ( om de werking binnen een bedrijf of organisatie te optimaliseren )
  • GI 3.5: De bachelor werkt projectmatig ( om de werking binnen een bedrijf of organisatie te optimaliseren )

DLR4. De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.

  • GI 4.1. De bachelor is klant – en servicegericht.
  • GI 4.2.: De bachelor bouwt een professioneel netwerk uit

DLR5. De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.

  • GI 5.1.: De bachelor integreert de gepaste ICT-toepassingen ter ondersteuning van het bedrijf of organisatie.

DLR6. De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

  • GI 6.1.: De bachelor voert onderzoek uit
  • GI 6.2. De bachelor heeft een kritisch onderzoekende houding
  • GI 6.3. De bachelor schrijft op basis van een onderzoek een professioneel rapport en formuleert aanbevelingen.

DLR7. De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.

  • GI 7.1.: De bachelor communiceert schriftelijk en mondeling in het Nederlands.
  • GI 7.3.: De bachelor geeft een (meertalige) presentatie voor een publiek.

DLR8. De Bachelor BM werkt constructief samen als lid van een divers team en neemt verantwoordelijkheid in verschillende taken en rollen binnen een bedrijf of een organisatie.

  • GI 8.1 De bachelor werkt constructief samen als lid van een divers team

DLR9. De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen

  • GI 9.1. De bachelor handelt ethisch en deontologisch.
  • GI 9.2. De bachelor handelt op een maatschappelijk verantwoorde wijze.
  • GI 9.3. De bachelor reflecteert kritisch over zijn eigen handelen en dat van anderen. 

DLR10. De Bachelor BM neemt verantwoordelijkheid voor de eigen professionele ontwikkeling en volgt zelfstandig (internationale) tendensen op en integreert deze nieuwe inzichten.

  • GI 10.1. De bachelor volgt (internationale ) tendensen

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Practice Enterprise 1 (B-VIVZ-V5S679)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht36 urenTweede semesterTweede semester
Cracco Iris |  Dujardin Nathalie |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

De studenten werken in kleine teams een oplossing uit voor een externe opdrachtgever. Deze opdracht kan (maar hoeft niet) gekaderd zijn in het leerbedrijf. Indien nodig en mogelijk, wordt er samengewerkt met studenten uit de opleiding toegepaste informatica.

  • Studenten moeten de gebruikersvereisten verzamelen en een keuze maken voor de beste oplossing, rekening houdend met de wensen van de opdrachtgever, de regelgeving en de bedrijfseconomische context. In de meeste gevallen zullen zij ook de oplossing zelf of een proof-of-concept uitwerken.
  • Zij moeten dit project projectmatig aanpakken en een iteratieplan opstellen en dit continu opvolgen.
  • Zij besteden voldoende aandacht technische en functionele documentatie en zorgen dat er voldoende kwaliteitsgaranties voor de uiteindelijke oplossing voorzien zijn.
  • Zij leveren de concrete oplossing op. Dat kan een advies zijn, een software-oplossing, een procesbeschrijving...
  • Zij communiceren geregeld met de opdrachtgever en de begeleidende docent en documenteren het project voldoende opdat het overdraagbaar zou zijn naar een volgend team en opdat de opdrachtgever zelf over voldoende informatie beschikt om met deze oplossing aan de slag te gaan.
  • Zij reflecteren over hun competentiegroep en talentontwikkeling.
  • Het resultaat wordt mondeling voorgesteld aan de hand van een (meertalige) presentatie voor een jury.

Cursusmateriaal via het leerplatform Toledo

De onderwijstaal is Nederlands.

Het is mogelijk dat er Erasmusstudenten aansluiten bij een project. Dan communiceren de studenten in het Engels.

Groepswerk - Projectwerk

De studenten werken projectmatig een opdracht uit onder begeleiding van een docent (wekelijkse contactmomenten).

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Practice Enterprise 1 (B-VIVZ-V82836)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio, Procesevaluatie
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie gebeurt op basis van verschillende elementen:

  • Observatie door de docent tijdens wekelijkse contactmomenten met betrekking tot de opgegeven competenties.
  • Schriftelijke en mondelinge rapportering in de loop van het project.
  • Een groeiportfolio dat geregeld bijgewerkt wordt en waarin de student bewijs aandraagt voor zijn groeiproces in de opgegeven competenties en waarin hij reflecteert op zijn eigen functioneren tijdens het project.
  • Het opgeleverde projectresultaat.
  • Een peerevaluatie door de andere leden van het team.
  • Reflectie op talentontwikkeling.
  • Mondelinge (meertalige) presentatie

Halverwege het project wordt er ook een peer- en zelfevaluatie georganiseerd. Deze heeft tot doel het team bij te sturen en heeft geen impact op de eindevaluatie.

Op het einde is er nog een peer- en zelfevaluatie die invloed heeft op de eindscore van de student.

Elke onwettige afwezigheid wordt gesanctioneerd. 

Indien de omstandigheden dit vereisen, wordt er een online alternatief voorzien voor de werkcolleges en andere contacten. Ook daar wordt actieve betrokkenheid van de student verwacht.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De studenten krijgen een gelijkaardig project als tijdens de eerste examenkans, of kunnen voortwerken aan hetzelfde project. Zij moeten aantonen dat zij wat betreft de opgelegde competenties tijdens deze tweede uitvoering wel het verwachte niveau halen. Zij rapporteren daarom geregeld aan de begeleidende docent, zowel via de groeiportfolio als via andere vormen van schriftelijke en mondelinge rapportering.

De eindevaluatie gebeurt volgens dezelfde criteria als tijdens de eerste examenkans.