Management Accounting (MW) (B-VIVZ-V3S697)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Theuninck Johan (coördinator) |  Theuninck Johan
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

DLR 1   De Bachelor BM heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen en hun onderlinge samenhang en kan dit toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.

DLR 3   De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.

DLR 6   De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.

 

Het is aangewezen en logisch om eerst de cursus cost accounting op te nemen en aansluitend de cursus management accounting.

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S342 : Management Accounting

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Management Accounting (MW) (B-VIVZ-V5S697)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Theuninck Johan
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

Deze cursus maakt gebruik van de kennis uit de cursus cost accounting. Het is aangeraden om de cursus cost accounting eerst te volgen, en aansluitend de cursus management accounting.

In de cursus management accounting, staat besluitvorming op basis van kosten- en opbrengsten informatie centraal. Daarbij behandelen we in de diverse hoofdstukken:

  • de invoering en verwerking van de gegevens mbt kostelementen, berekeningsmethodes en resultaten en de budgettering - ​toegepast op casussen en op het businessplan van de start-up.
  • management accounting.

In hoofdstuk 10 vergelijken we een traditioneel kostprijsmodel met het model Activity Based Costing. Afwijkingen analyseren ten opzichte van het budget, zowel aan omzet- als aan kostenzijde komt aan bod in hoofdstuk 11. Investeringsanalyse vormt een essentieel onderdeel in elke bedrijfsvoering en bestuderen we in hoofdstuk 12. Hieraan gekoppeld bespreken we de belangrijkste waarderingsmodellen van ondernemingen in hoofdstuk 13. 

Vanaf hoofdstuk 14 tot en met hoofdstuk 17 komen berekeningstechnieken aan bod die helpen om betere managementbeslissingen te nemen zoals: selectie van orders met een lage verkoopprijs, zelf doen of uitbesteden, winstgevendheidsanalyse en prijsbeslissingen, target costing en theory of constraints.

VERPLICHT: Theuninck, J., Management accounting cursus (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: Vives. - Syllabus (via Vives)
VERPLICHT: Theuninck, J., Management accounting oefenbundel (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: Vives. - Syllabus (via Vives)

 

De hoofdtaal van de cursus is het Nederlands. Er komen echter heel wat Engelse termen in de cursus voor die courant worden gebruikt in het bedrijfsleven. Enkele presentaties van bepaalde onderwerpen zijn in het Engels opgemaakt.

De focus ligt vooral op het toepassen van de basisprincipes van management accounting. Dit gebeurt door het in groep en invidividueel oplossen van cases tijdens de lessen, en individueel buiten de contacturen.

De benodigde theorie voor de oefeningen wordt beknopt toegelicht tijdens de lessen. De meer gedetailleerde theorie neemt de student op zelfstandige basis door. 

De individuele opdracht wordt opgestart tijdens de lessen en buiten de contacturen verder afgewerkt.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online lessen en begeleiding.

Evaluatieactiviteiten

Management Accounting (MW) (B-VIVZ-V73310)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat voor 90% uit het schriftelijk examen en voor 10% uit de opdracht.

Het schriftelijk examen bestaat voor ongeveer 75% uit oefeningen en voor ongeveer 25% uit theoretische vragen of toegepaste theoretische kennis. Bij de eventuele meerkeuzevragen tijdens het schriftelijke examen is er geen giscorrectie.

Voor de opdracht is er een permanente evaluatie tijdens de lessen, een peerevaluatie en een controle, en mogelijke correctie, door de docent.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Zelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.