Direct Marketing (MW) (B-VIVZ-V3S885)

Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten
2. De Bachelor BM ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
3. De Bachelor BM toont ondernemingszin, werkt zelfstandig, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs- en organisatieprocessen te optimaliseren.
4. De bachelor BM handelt klant- en servicegericht en bouwt zelfstandig netwerken uit en contacten op met verschillende stakeholders.
5. De Bachelor BM maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT-toepassingen ter ondersteuning van het management van bedrijven en organisaties.
6. De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
7. De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V2S662 : Direct Marketing
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - Duits) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - Spaans) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie - geen vierde taal) 180 sp.
- Bachelor bedrijfsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Specialisatie marketingcommunicatie) 85 sp.
- Micro degree Marketing Communication Management (Kortrijk) 56 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Direct Marketing (MW) (B-VIVZ-V5S885)




Inhoud
Het vak Direct Marketing toont je de plaats van DM in de communicatiemix. Wat is DM en wat is geen DM? Vroeger was het onderscheid duidelijk. Sinds de digitalisering kent DM een enorme boost. Maar tegelijk wordt het vaak geen DM meer genoemd.
We zoomen vooral in op databasebeheer, mailingproductie, e-mailmarketing en conversiegericht schrijven. Verder leer je DM een plek te geven in een geïntegreerde marketingcampagne via een case.
Om het vak goed te kunnen volgen:
- heeft de student een algemene inleidende kennis in marketing en de verschillende communicatie-instrumenten (via eerdere marketing(communicatie)vakken).
- heeft de student een goede beheersing van de (Nederlandse) taal en heeft een basis om zijn/haar taalgevoel verder aan te scherpen.
Is je basis op 1 of 2 van die gebieden nog niet sterk genoeg (bijv. doordat je onvoldoendes voor bepaalde vakken in dat verband hebt getolereerd)? Dan vraagt het natuurlijk een inhaalbeweging die je noodzakelijkerwijs nog tijdens dit opleidingsonderdeel zal moeten maken.
Studiemateriaal
- Cursus 'Direct Marketing' - Wouter De Schepper
- De cursus is zo volledig mogelijk (zo heb je bijna alles op één plaats en moet je minder zelf bijéénpuzzelen). Toch zullen er een paar updates of aanvullingen zijn op Toledo (of video-materiaal dat niet in de cursus kan). Het materiaal op Toledo maakt integraal deel uit van de leerstof.
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie
- Hoorcolleges over de leerstof
- Tijdens het semester werk je aan oefeningen/een opdracht bij enkele hoofdstukken. Met die oefeningen/opdrachten bouw je een portfolio op. Afhankelijk van de klasgrootte zijn dit individuele oefeningen of mogelijks in groep. De opdracht is sowieso individueel. Je verwerkt tijdens het semester de leerstof om die oefeningen en opdracht te maken. Je werkt grotendeels zelfstandig en vaak buiten de contactmomenten aan die oefeningen. Voor de meeste van die oefeningen is er dan een klassikale bespreking van wat je buiten de lessen hebt voorbereid (flipped classroom).
- Die oefeningen (jouw toelichting erbij) kunnen mogelijke examenvragen zijn. (afhankelijk van het lot en jouw examenfiche).
- Eén opdracht (rond conversiegericht schrijven) is sowieso onderdeel van de evaluatie.
- Die oefeningen/opdracht zijn dus tegelijk 'werkvorm' en mogelijks ook deel van je 'evaluatie'.
- Je werkt ook een integrale Direct Marketing campagne uit. Dit gaat verder dan louter toepassen wat je in de les zag. In deze opdracht moet je veel zelf exploreren. De campagne moet een echte DM-insteek hebben. Daarvoor krijg je veel inspiratie tijdens de lessen. De campagne wordt gepresenteerd tijdens het semester voor een jury bestande uit de docent en een extern jurylid (opdrachtgever case). Wie het vak Engels volgt in het laatste jaar, presenteert in het Engels (is tegelijk een deel van je evaluatie van dat vak door de docent van dat vak).
Dit is een groepsopdracht of individuele opdracht (afhankelijk van de groepsgrootte). Exacte richtlijnen voor de opdracht en eventuele verplichte tussentijdse deadlines vind je op Toledo.
- Contactmomenten en werkcolleges met vraagstelling, bespreking van een voorbereide opdracht,.. De contactmomenten (op-campus of op-afstand) dienen...:
- ... deels om input/leerstof te geven en toe te lichten zonder dat enige voorbereiding nodig is.
- ...deels om die oefeningen klassikaal te bespreken en feedback te geven op het voorlopige resultaat dat de student kan voorleggen. Deze feedback is géén evaluatie. Na een feedbackles werkt de student opnieuw zelfstandig aan zijn of haar oefeningen. Feedback kan individueel zijn (1 op 1) of kan via klassikale bespreking van het voorlopige werk van 1 of enkele studenten.
- ...om eventuele vragen te beantwoorden van studenten nadat ze zelfstandig op voorhand de leerstof hebben doorgenomen.
- De docent kan als voorwaarde voor lesdeelname en zelfs examendeelname stellen dat je die voorbereiding deed en/of dat je op voorhand vragen doorstuurde. Voorgaande gaat uit van 'flipped classroom' en vraagt grondige voorbereiding van een aantal contactmomenten. Daarnaast zijn er zeker ook 'klassieke' lessen waarbij de docent in het contactmoment aan deel leerstof toelicht als eerste kennismaking met de leerstof (dus zonder voorbereiding).
Bedrijfsbezoeken en gastcolleges indien mogelijk
Dit alles impliceert dat je het vak opvolgt tijdens het semester. Je werkt volgens de planning die het vak vraagt, zelfs als daar geen formele 'indiendata' voorzien zijn en als je beoordeling alleen gebeurt op het examen. Zoals elk vak in het hoger onderwijs is dit dus een vak in begeleide zelfstudie. De nodige studietijd is dus meer dan de contacturen.
Normale studietijd voor een vak op 4 studiepunten = 120 uur. Voor dit vak mag je rekening houden met deze verhoudingen:
- Hoor- en werkcolleges (met alle studenten samen): 36 uur, een deel van de contacturen zal gebruikt worden voor individuele feedback
- Taken in zelfstudie: 40 uur
- Zelfstudie: 40 uur
- Toets- en examentijd: 20 minuten
De studiewijzer licht dit gedetailleerd toe (exacte deadlines, richtlijnen,...). Toledo is het platform voor eventuele aanpassingen aan die richtlijnen.
Evaluatieactiviteiten
Direct Marketing (MW) (B-VIVZ-V74599)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Presentatie
- Je presenteert de uitgewerkte DM opdracht in de loop van het semester.
- Als je ook het vak Engels volgt van het laatste jaar, dan presenteer je in het Engels (is tegelijk een deel van de evaluatie voor dat vak door de docent van dat vak).
- Als er twijfels zijn over de betrokkenheid van elk groepslid (op basis van observatie docent en/of opmerkingen van studenten) kan een peer-evaluatie opgelegd worden aan de groep in kwestie. Deze peer-evaluatie kan zorgen dat de groepsscore per student aangepast wordt naar boven of naar onder met maximaal 3 punten per opdracht. Wie helemaal niet meewerkte, krijgt een score ‘afwezig’ voor het hele opleidingsonderdeel. Deze eventuele peer-evaluatie wordt je opgestuurd per mail. Wie ze niet tijdig indient verliest 5 punten.
Mondeling examen
Het examen bestaat uit 2 onderdelen.
- Je licht de verplichte opdracht toe (conversiegericht schrijven).
- Je krijgt enkele vragen over de leerstof. De (toelichting bij de) oefeningen die je maakte tijdens het semester (en bijhield in een portfolio) kunnen onderdeel zijn van dit luik van je examen. Je wordt beoordeeld op basis van je toelichting. Zoals bij elk mondeling examen bepaalt het lot waarvover je ondervraagt zal worden).
Exacte deadlines, richtlijnen voor de opdrachten en/of eventuele aanpassingen lees je in de studiewijzer. Eventuele aanpassingen daaraan worden gecommuniceerd via Toledo.
Ook de puntenweging van de verschillende evaluaties vind je in de studiewijzer.
Elk onderdeel is verplicht. Wie (minstens) één evaluatie-onderdeel niet meedoet, krijgt de score 'niet aanwezig' voor de volledige evaluatie.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dezelfde onderdelen als in eerste zit.
Enkele extra's om op te letten:
Integrale DM-case
- In een eventuele tweede zit blijven de punten van de groepsopdracht voor DM verworven (dus ook eventueel de score voor niet-deelname) tenzij je binnen de 5 kalenderdagen na bekendmaking van je score laat weten dat je de opdracht opnieuw maakt. In dat geval is het een individuele opdracht. Je mag de eventueel eerder gemaakte opdracht uit de eerste examenkans verbeteren.
- (Her)maak je de opdracht in tweede zit? Presentatie van deze opdracht gebeurt dan op het mondeling examen. In een tweede examenkans breng je hier bovendien ook een schriftelijk verslag over uit. Dit heeft de vorm van een nota zoals je de campagne aan je baas/externe opdrachtgever zou voorstellen.