Energie 3 (B-VIVZ-V3U025)

4 studiepuntenNederlands36 urenEerste semesterEerste semester
Van Litsenburgh Marc (coördinator) |  Van Litsenburgh Marc |  N.
VIVES Z POC PBA ECOTECHNOLOGIE

Leerresultaten

DLR 1: De bachelor in de Ecotechnologie ontwikkelt, test en beproeft ecotechnologische systemen; hij stelt de life cycle management dossiers er van samen.
DLR 2: De bachelor in de Ecotechnologie construeert, beheert en beoordeelt alle kwantitatieve aspecten van ecosystemen.
DLR 5: De bachelor in de Ecotechnologie volgt een ecotechnologisch systeem op, ontwikkelt, kalibreert en analyseert ecologische modellen. Hij zet die op, houdt ze operationeel en volgt er de efficiëntie van op.
DLR 6: De bachelor in de Ecotechnologie verleent advies bij het opzetten van ecotechnologische systemen en life cycle management.
DLR 8: De bachelor in de Ecotechnologie communiceert op een correcte en duidelijke manier over onderwerpen gerelateerd aan de opleiding en dit zowel in het Nederlands als in vreemde talen.


Gedragsindicatoren

De student definieert de verschillende onderdelen van een ecotechnologisch systeem, beschrijft de samenhang en benoemt de karakteristieke eigenschappen. (1.1, niv. 1)
De student definieert de relevante prestatie-indicatoren van een ecotechnologisch systeem. Hij/zij lost op basis hiervan eenvoudige opdrachten op. (2.1, niv. 1)
De student analyseert en beoordeelt meetbare prestatatie-indicatoren van een gegeven ecotechnologisch systeem. (2.2, niv. 1)
De student visualiseert een gegeven ecotechnologisch systeem bij eenvoudige opdrachten in de opleiding. Hij/zij wordt hierbij sterk gestuurd. (5.1, niv. 1)
De student analyseert het ecotechnologisch systeem vanuit één of meerdere van volgende invalshoeken: technisch, ecologisch, economisch, organisatorisch, sociaal, ethisch en/of juridische invalshoek. (6.1, niv. 1)
De student beschrijft de wet- en regelgeving over de verschillende aspecten van een ecotechnologisch systeem. Hij/zij weet waar hij/zij de juiste informatie terug kan vinden. (6.2, niv. 1)
De student rapporteert op een correcte manier bij situaties uit de praktijk en wordt hierbij nog sterk gestuurd. (8.2, niv. 2)

 

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel 'Energie 3' is de student in staat om:

de basiscomponenten van de technologieën die aan bod komen te definiëren
de werking, kenmerken en principes van de technologieën die aan bod komen te  beschrijven
de inzetbaarheid van de technologieën die aan bod komen te beschrijven en te kaderen in de wet- en regelgeving

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. T Energie 3 (B-VIVZ-V5U085)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Van Litsenburgh Marc |  N.
VIVES Z POC PBA ECOTECHNOLOGIE

Principes van EPB en energetisch bouwen en renoveren worden gelinkt aan de installaties die in dit opleidingsonderdeel aan bod komen.

Bij elk van de installaties wordt de relatie met het E-peil gelegd.

• Warmtekrachtkoppeling: basis werkingsprincipe, potentieel en toepassingen in België,

• Pompcentrales en blauwe energie

• Duurzame energiesystemen

• Thermische zonne-energie installaties

VAN LITSENBURGH, M, J. (2018). Energie 3. Kortrijk: VIVES. Beschikbaar via hogeschool.

PPT-presentatie ter beschikking gesteld via Toledo

College

Toepassing van het theoretisch gedeelte via:

Opdrachten en /of bedrijfsbezoeken, studiebezoeken, gastcolleges.

“In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online alternatieven.”

Evaluatieactiviteiten

Energie 3 (B-VIVZ-V76287)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie van de individuele opdracht(en) : 50% van totaal

Presentatie van de individuele opdracht(en) en eventueel aftoetsing van de theorie : 50% van totaal

Studenten die opdrachten te laat indienen, worden hiervoor gesanctioneerd:

  • Opdracht wordt binnen de 24u na de deadline ingediend: de score wordt gereduceerd tot 75% van de behaalde score
  • Opdracht wordt binnen de 48u na de deadline ingediend: de score wordt gereduceerd tot 50% van de behaalde score
  • Opdrachten die na een week na de deadline nog ingediend worden, worden gescoord met een nul.'

'Plagiaat wordt gesanctioneerd. Bij vaststelling van plagiaat wordt dit onmiddellijk gerapporteerd aan de beperkte examencommissie, die de sanctie bepaalt.'

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De studenten moeten aantonen dat zij wat betreft de opgelegde competenties tijdens deze tweede uitvoering wel het verwachte niveau halen. Zij werken daartoe de opdracht en/of de presentatie bij op basis van de feedback van de docent op de criteria waar ze tekort schieten.

De eindevaluatie gebeurt volgens dezelfde criteria als tijdens de eerste examenkans.