Talentmanagement (B-VIVZ-V3V202)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
KC 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis van de psychè van de mens. Niveau 1: De student benoemt basis psychologische mechanismen die het denken, voelen, willen en handelen van mensen kunnen verklaren.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
- GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
KC 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing- en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2 (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 2: De student gaat actief op zoek naar (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement.
KC 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.3 (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.
KC 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1 (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
Begintermen
De student heeft de intentionele bereidheid om zich reflectief en zelfkritisch op te stellen tijdens het maken van het persoonlijk portfolio.
De student heeft de intentionele bereidheid om tijdens de contactmomenten:
- actief en open minded aanwezig te zijn;
- persoonlijke oefeningen, ervaringen en reflecties uit te wisselen;
- constructieve feedback hierover te geven en te ontvangen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C23 : Talentmanagement
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Talentmanagement (B-VIVZ-V5V202)
Inhoud
In een hedendaags HR- en wellbeing beleid is Talentmanagement een belangrijk onderdeel. We vertrekken vanuit de stelling dat talent zowel een individuele als een relationele component heeft. De studenten gaan daarom enerzijds gedurende de lesweken actief aan de slag met de eigen talenten op basis van de Keuzekompas-methode. Anderzijds ontwikkelen ze doorheen tal van praktische werkvormen en theoretische denkkaders (o.a. talenten van Luk Dewulf, de Zelfdeterminatietheorie, Paars HRM, ...) vaardigheden om een talentgericht beleid te implementeren in teams en organisaties. Dit met het oog op meer efficiënt omgaan met groei, verandering en energie.
Studiemateriaal
Presentaties, verdiepend studiemateriaal en werktools op Toledo.
Praktische afspraken over de aankoop van talenttools worden in de klas gemaakt en verder geconcretiseerd via Toledo.
Toelichting werkvorm
Gastcollege - Individuele opdracht - Intervisie - Oefeningen/opdrachten
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Talentmanagement (B-VIVZ-V80795)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5V202 - Talentmanagement | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Talentmanagement verloopt als volgt:
- EVO 1 - Schriftelijk examen (gesloten boek) bestaat uit vragen over theorie, toepassingen en werkvormen waarbij meerkeuzevragen worden verbeterd met hogere cesuur. Hierbij worden zowel deel 1 (talentmanagement op individueel niveau op basis van de Keuzekompas-methodiek) als deel 2 (talentmanagement op team- en organisatieniveau) bevraagd. - 60%
- EVO 2 - Procesevaluatie: persoonlijk portfolio volgens de richtlijnen besproken in de klas. Aanwezigheid tijdens de toelichting van en actieve bijdrage aan de werkcolleges over het portfolio is verplicht om de mondelinge duiding bij het eigen Keuzekompas te kunnen afleggen (praktische afspraken hierover gebeuren via Toledo). - 40%
De aanwezigheid in deze lessen is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken. Uitzondering hierop zijn de tussentijdse presentatie- en intervisiemomenten waarop iedere student altijd verplicht aanwezig is.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De evaluatie voor het OPO Talentmanagement verloopt bij de tweede examenkans als volgt:
- EVO 1 - Portfolio - 40%
De punten van het portfolio uit de eerste examenkans worden overgedragen naar de tweede examenkans.
Herwerking van het portfolio is dus niet meer mogelijk bij de tweede examenkans. Enkel studenten die nog geen portfolio bij de eerste examenkans hebben ingediend, kunnen dit bij de tweede examenkans indienen.
- EVO 2 - Schriftelijk examen - 60%
Indien een student voor het volledige OPO een totaalscore van minder dan 10/20 behaalt bij de eerste examenkans, dan dient de student het schriftelijk examen bij de tweede examenkans te hernemen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.