Advanced Personal Coaching (MW) (B-VIVZ-V3V209)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.2 De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
- GI 4.3 De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 2: De student beoordeelt vanuit mentaal en lichamelijk hygiënisch oogpunt welke producten of methodes de beste zijn om te gebruiken of toe te passen.
- GI 4.4 De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
- GI 4.5 De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
- GI 4.6 De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
- GI 5.2 De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.2 De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 3: De student verwijst door binnen eigen multidisciplinair team of naar externe profesionelen, indien eigen professioneel handelen niet meer volstaat.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1. De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
- GI 9.2. De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 2: De student vertoont zelf deontologisch en professioneel verantwoord gedrag.
- GI 9.3 De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 2: De student reflecteert kritisch en maakt bewust maatschappelijk verantwoorde keuzes voor zichzelf en de eigen klanten.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op de kennis, vaardigheden, technieken & methodieken en inzichten verworven in het opleidingsonderdeel Personal coaching (programmafase 2).
Er wordt van de student verwacht dat hij/zij:
- een open en nieuwsgierige houding heeft om enerzijds zijn/haar persoonlijk ontwikkelingsproces verder te zetten en anderzijds zich ook verder te ontwikkelen als coach;
- respect heeft en toont t.a.v. andere studenten en de trainer;
- meewerkt en meehelpt aan een gezonde en veilige ‘groeiomgeving’ tijdens de trainingsblokken;
- de wil en discipline heeft om op regelmatige basis de vaardigheden en technieken, in te oefenen;
- de basisvaardigheden coachen reeds kent en kan demonstreren / toepassen (rapport, luisteren – doorvragen – samenvatten, volgen en leiden).
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Advanced Personal Coaching (B-VIVZ-V5V209)
Inhoud
Het OPO Adavanced Personal Coaching bouwt verder op Personal Coaching. In dit OPO oefent de student de coachingsgesprekken via een coachingstraject waarin een coachee begeleid wordt gedurende meerdere sessies. Daarnaast worden verschillende coachingsmethodieken aangeboden, zodat de student een waaier aan mogelijkheden kan inzetten bij de begeleiding op maat.
Via zelfreflectie en intervisie leert de student ook zichzelf ontwikkelen als coach. Een integrerende opdracht zorgt er voor dat de student uitgedaagd wordt tot gedragsverandering bij zichzelf.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Alle materiaal (Powerpoint, documenten, opdrachten,...) is te vinden op Toledo
Toelichting werkvorm
Flipped classroom - Groepsopdracht - Oefeningen/opdrachten - Simulatie - Vaardigheidstraining
Studenten krijgen theorie in de lessen, met hieraan gekoppeld opdrachten & coachingstechnieken.
De aanwezigheid in deze praktijklessen is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk).
De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.
De lessen bestaan uit:
- Interactieve lesactiviteiten
- Groepsactiviteiten: oefenen in groepen, coachingsgesprekken (rol coach, rol coachee en rol observator)
- Werken met (echte) cases
- Zelfstandig werk (werken met proefklanten, schrijven van verslagen, coachingstrajecten organiseren,...)
De aanpak tijdens de lessen en de verplichte opdrachten, worden uitgebreid toegelicht tijdens het eerste lesmoment en zijn ook samen met andere bepalingen en richtlijnen terug te vinden op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Advanced Personal Coaching (B-VIVZ-V80801)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5V209 - Advanced Personal Coaching | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie verloopt als volgt:
- EVO 1 - permanente evaluatie - 10%
- EVO 2 - coachingstraject met verslaggeving - 30%
- EVO 3 - schriftelijk examen - 30%
- EVO 4 - opdracht - 30%
EVO 1 bestaat uit:
- medewerking in de les
- bijdrage tijdens intervisies
- nakomen afspraken en deadlines in coachingstraject
EVO 2 bestaat uit:
- het opstellen van een coachingstraject
- voor 2 tot 3 coachees (deze coachees zijn 2e jaarsstudenten Wellbeing- & Vitaliteitsmanagement die stage zullen lopen in het 2e semester)
- voor elke coachee worden 3 sessies georganiseerd in het 1e semester met het oog op versterken van talenten tijdens stage
- van elke sessie wordt verslag gemaakt zoals geleerd in de lessen
EVO 3 bestaat uit:
- Toetsing van theoretische kennis in specifieke lessen
- Toetsing van de toepassing van geleerde methodieken en vaardigheden
EVO 4 bestaat uit:
- het opstellen van een eigen pad tot gedragsverandering (naar keuze)
- indienen van paper waarin stapsgewijs deze aanpak beschreven wordt, zoals aangeleerd in de lessen
Aanwezigheid is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.
In uitzonderlijke omstandigheden (cfr. Covid19) kunnen de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal uren) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Gezien wij erkend zijn als opleidingscentrum van de VESB, dient de student voor dit OPO minstens 10/20 te behalen om het certificaat van Stress- en Burn Out Coach te ontvangen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De herkansing verloopt als volgt:
- EVO 1: opdracht - 30%
- EVO 2: schriftelijk examen - 30%
- EVO 3: coachingstraject met verslaggeving - 40%
EVO 1 bestaat uit:
- het opstellen van een eigen pad tot gedragsverandering (naar keuze)
- indienen van paper waarin stapsgewijs deze aanpak beschreven wordt, zoals aangeleerd in de lessen
EVO 2 bestaat uit:
- Toetsing van theoretische kennis in specifieke lessen
- Toetsing van de toepassing van geleerde methodieken en vaardigheden
EVO 3 bestaat uit:
- het opstellen van een coachingstraject
- voor 1 coachee (deze coachee is een persoon die de student nog niet kent; nauwe vrienden en familieleden worden omwille van het neutraliteitsprincipe niet toegestaan als geschikte proefcoachee).
- er worden 3 sessies georganiseerd met het oog op versterken van talenten
- van elke sessie wordt verslag gemaakt zoals geleerd in de lessen