Stress & Burn-out Coaching (MW) (B-VIVZ-V3V210)

4 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Callebaut Tine (coördinator) |  Callebaut Tine |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

KC 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.

  • GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
  • GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 3: De student licht teams en organisaties in over hoe basispsychologische mechanismen, interactionele dynamieken en/of coachingstrategieën de wellbeing en vitaliteit in teams en organisaties beïnvloeden.
  • GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 3: De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties rond hygiënische aspecten op mentaal en lichamelijk vlak.
  • GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
  • GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 3: De student coacht medewerkers bij het ontwikkelen van een gezonde en actieve levensstijl en motiveert hen om klanten te sensibiliseren tot een gezonde en actieve levensstijl.
  • GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.

KC 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
  • GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 2: De student biedt met respect voor het theoretische denkkader methodes uit eigen en andere culturen aan op maat van klanten, teams en organisaties.

KC 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.

  • GI 6.1 (DLR 6) De student maakt een verantwoorde keuze tussen de best beschikbare technieken en houdt daarbij rekening met de huidige wetgeving. Niveau 1: De student heeft, via de huidige wetgeving, kennis van de best bruikbare technieken en organisatorische maatregelen op gezondheids-, veiligheids- en milieugebied onder technisch en economisch haalbare omstandigheden.

KC 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.

  • GI 9.1 (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
  • GI 9.2 (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 3: De student denkt actief mee aan de uitbouw van een deontologisch verantwoorde en professionele organisatiecultuur.
  • GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 1: De student kent actuele maatschappelijke thema’s en legt het belang van maatschappelijk verantwoord handelen uit.
     

 

De student heeft de intentionele bereidheid om tijdens de contactmomenten:

  • open minded aanwezig te zijn;
  • oefeningen en ervaringen uit te wisselen;
  • constructieve feedback hierover te geven en te ontvangen.

De student past de reeds verworven coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken ook toe in dit OPO. Een basis in coachende vaardigheden is dus sterk aangeraden. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Stress & Burn-out Coaching (B-VIVZ-V5V210)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Callebaut Tine |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

1. Theoretisch kader rond stress en burn-out: maatschappelijke context, wettelijk kader en procedures, oorzaken en symptomen, fysiologische stressmechanismen

2. Praktijk:

  • Aanpak via driesporenbeleid: staat van zijn, manier van zijn & context
  • Aanpak vanuit talentgericht werken en relationele dynamieken

3. Advies organisatieniveau: risico-inventarisatie en werkbaarheidsmetingen, preventieve en curatieve maatregelen voor beleid en leidinggevenden, innovatieve arbeidsorganisatie

Verplicht aan te kopen studiemateriaal:

  • Rogier A. (2017). Handboek coachen bij stress en burn-out, Begeleiden naar mentale vitaliteit. Amsterdam: Boom.

Aanvullend studiemateriaal:

  • Powerpointpresentaties + extra documenten, artikels, vragenlijsten, podcasts en oefeningen op Toledo

Begeleide zelfstudie - Discussie - Individuele opdracht - Intervisie - Vaardigheidstraining

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten.  

Evaluatieactiviteiten

Stress & Burn-out Coaching (B-VIVZ-V80802)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Procesevaluatie
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V5V210 - Stress & Burn-out Coaching1-20/20 puntenschaal

Gezien wij erkend zijn als opleidingscentrum van de VESB, dient de student voor dit OPO minstens 10/20 te behalen om het certificaat van Stress- en Burn Out Coach te ontvangen.

De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Stress & Burn-out Coaching verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Het mondeling examen (gesloten boek) bestaat uit kennisvragen en een casus (coachingsgesprek met een coachee) - 70%
  • EVO 2 - Product- en procesevaluatie – Individuele opdracht: persoonlijke neerslag van coachgesprekken met 1 'proefcoachee' met ongecompliceerde spanningsklachten en toelichting van een gebruikte tool aan medestudenten (voor specifieke afspraken hieromtrent - zie Toledo Toetsing) - 30%

Aanwezigheid tijdens de oefenlessen in functie van het examen en bij de toelichting van gebruikte tools door medestudenten is verplicht. De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk).  De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.

De 'proefcoachee' is een coachee die de student nog niet kent; nauwe vrienden, familieleden of medestudenten worden omwille van het neutraliteitsprincipe niet toegestaan als geschikte proefcoachee. Indien de student problemen ervaart met het vinden van een geschikte 'neutrale' proefcoachee, dan kunnen studenten onderling hun proefcoachees indien nodig wisselen (wordt voordien besproken met de docent). 

Studenten mogen tijdens de vaardigheidstoets indien gewenst een eigen coachingsmap en toolkit gebruiken zoals besproken tijdens de praktijklessen. De coachingsmap en evt. bijhorende toolkit wordt voor de start van het examen gecontroleerd door de docent. Deze hulpmiddelen mogen echter niet gebruikt worden tijdens het afleggen van het mondeling, theoretisch examen. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.  De praktische modaliteiten van hoe de opdrachten concreet zullen worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de evt. betrokken coachee en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) en rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing verloopt als volgt:

  • EVO 1 - Het mondeling examen (gesloten boek) bestaand uit kennisvragen en een casus (coachingsgesprek met een coachee)- 70%.
  • EVO 2 - De punten van de product- en procesevaluatie uit de eerste examenkans worden overgedragen - 30%

De 'proefcoachee' is een coachee die de student nog niet kent; nauwe vrienden, familieleden of medestudenten worden omwille van het neutraliteitsprincipe niet toegestaan als geschikte proefcoachee. Indien de student problemen ervaart met het vinden van een geschikte 'neutrale' proefcoachee, dan kunnen studenten onderling hun proefcoachees indien nodig wisselen (wordt voordien besproken met de docent). 

Studenten mogen tijdens de vaardigheidstoets indien gewenst een eigen coachingsmap en toolkit gebruiken zoals besproken tijdens de praktijklessen. De coachingsmap en evt. bijhorende toolkit wordt voor de start van het examen gecontroleerd door de docent. Deze hulpmiddelen mogen echter niet gebruikt worden tijdens het afleggen van het mondeling, theoretisch examen. 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.