Design Thinking for Business (MW) (B-VIVZ-V3V211)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing en vitaliteitsmanager ...
KC 1- zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 3: De student werkt voor een organisatie - in samenwerking met andere deskundigen - eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen uit, rekening houdend met het duurzame beleid van de organisatie.
- GI 1.2 (DLR 4) De student werkt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse uit in functie van een project voor een organisatie uit. Niveau 3: De student maakt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse op in functie van een project in een organisatie en houdt hierbij rekening met het duurzame beleid van de organisatie.
- GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 2: De student gebruikt na overleg op nauwkeurige en efficiënte wijze de juiste digitale tool in functie van een opdracht in een organisatie.
KC 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.
- GI 2.1 (DLR 3) De student creëert een product of dienst op basis van een behoefteanalyse en bepaalt de juiste prijs ervoor. Niveau 3: De student zet een product of dienst op de markt in overeenstemming met de informatie uit een eigen gerealiseerde behoeftenanalyse en bepaalt de prijs voor dit product of deze dienst.
- GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving. Niveau 3: De student ontwerpt een product of dienst na een analyse van de micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
- GI 2.3 (DLR 3) De student ontwikkelt een langetermijnvisie en -missie door middel van een strategisch- en marketingplan. Niveau 1: De student benoemt de inhouden van een strategisch- en marketingplan.
- GI 2.4 (DLR 5) De student organiseert de promotie van een product, dienst of organisatie via traditionele en innovatieve promotie- en communicatiemiddelen. Niveau 2: De student weegt zowel de voor- als de nadelen van de verschillende promotie- en communicatiemiddelen voor een product, dienst of organisatie af.
- GI 2.5 (DLR 5) De student stelt op een commerciële manier producten en diensten voor. Niveau 2: De student voert commerciële gesprekken met klanten in functie van een product, dienst of organisatie.
KC 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student spreekt helder en gestructureerd in het Nederlands en gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie. De student houdt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een groep externe experten of klanten.
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
KC 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
KC 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
- GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.
- GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 2: De student ontwikkelt, onder (gradueel aflopende) begeleiding, de fasen bij het uitwerken van een project en brengt zo een project - met respect voor de planning – tot een goed einde.
KC 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.
- GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 1: De student benoemt de werking (usability design principes) van specifieke technologische toepassingen.
KC 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.1 (DLR 11) De student zet een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op. Niveau 3: De student voert met beperkte begeleiding een wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit en licht de resultaten hiervan toe.
- GI 7.2 (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 2: De student gaat actief op zoek naar (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement.
KC 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.
KC 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1 (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
- GI 9.2 (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 2: De student vertoont zelf deontologisch en professioneel verantwoord gedrag.
- GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 2: De student reflecteert kritisch en maakt bewust maatschappelijk verantwoorde keuzes voor zichzelf en de eigen klanten.
Begintermen
De student heeft de intentionele bereidheid om tijdens en buiten de contactmomenten:
- intensief samen te werken met medestudenten;
- constructieve feedback te geven en te ontvangen;
- open minded en out of the box aan de slag te gaan met de bevraagde cases;
- een kwalitatief en onderbouwd product/dienst af te leveren aan de stakeholder.
De student integreert binnen de organisatiecase de reeds geziene wellbeing & vitaliteitskennis en - vaardigheden van de afgelopen jaren.
Dit OPO bouwt o.a. verder op de reeds verworven vaardigheden qua intake, screening & advies, marketing- en projectmanagement.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Keuzetraject Sportinnovatie) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 90 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Sportinnovatie) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Design Thinking for Business (B-VIVZ-V5V211)
Inhoud
De studenten maken ervaringsgewijs kennis met een aantal oplossingsgerichte methodes en design principes o.a. design thinking, active solutions en appreciative inquiry. Van daaruit oefenen de studenten met de coach- en vraagtechnieken van oplossingsgericht werken en business design. Dit passen zij in een volgende fase toe op een aangereikte reële organisatiecase. Rond deze case komen zij met hun reeds verworven kennis en vaardigheden vanuit wellbeing en vitaliteit tot een actieve oplossing (product/dienst) die zij aanschouwelijk maken in een paper en een presentatie. Deze actieve oplossing impliceert een grondige behoeftenanalyse, marktonderzoek, financiële analyse en een tijdslijn van het project. Hierbij steeds rekening houdend met de behoeften en de context van de stakeholder.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Schriftelijk lesmateriaal, presentaties en werksjablonen op Toledo
Aanvullend studiemateriaal:
- Artikels, praktijkvoorbeelden en voorbeeldcases - zie ook Toledo
Toelichting werkvorm
Discussie - Groepsopdracht - Intervisie
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Design Thinking for Business (B-VIVZ-V80803)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5V211 - Design Thinking for Business | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Design Thinking for Business verloopt als volgt:
- EVO 1 - Productevaluatie: De vaardigheidstoets bestaat uit het oplossingsgericht bevragen van de case in een intakegesprek. Op basis van deze bevraging en verder marktonderzoek wordt de actieve oplossing grondig en realiteitsgetrouw uitgewerkt in een paper en aanschouwelijk gepresenteerd aan de stakeholder en de docent - Vaardigheidstoets -15%, Paper (incl. evt. herwerkingen) - 45%, Presentatie en mondelinge duiding - 25%
- EVO 2 - Procesevaluatie: Zelfreflectie over eigen werking en beleving van het OPO - 5% + peerassessment + mondelinge duiding (en evt. herwerkingen) van de actieve oplossing na feedback van de stakeholder en de docent - 10%
Studenten zijn in het kader van hun leerproces verplicht alle werkcolleges mee te volgen (ook deze die niet van toepassing zijn op de eigen case). De lessen gaan on campus door, nl. in het House of Wellbeing (St.- Denijseweg 44-46, 8500 Kortrijk). De student dient 80% aanwezig te zijn. Indien hier niet aan wordt voldaan, wordt van de totaalscore 1 punt afgetrokken.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm. De praktische modaliteiten van hoe de opdracht concreet zal worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de stakeholder en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De evaluatie voor het opleidingsonderdeel Design Thinking for Business bij de tweede examenkans verloopt als volgt:
- Een door de docent aangereikte case uitwerken in paper en presentatie volgens dezelfde doelstellingen OPO - 100 %.
Er worden geen punten overgedragen vanuit de eerste examenkans.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.