Stage Spa (MW) (B-VIVZ-V3V221)
Doelstellingen
De PBA Wellbeing en Vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 3: De student werkt voor een organisatie - in samenwerking met andere deskundigen - eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen uit, rekening houdend met het duurzame beleid van de organisatie.
- GI 1.2 (DLR 4) De student werkt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse uit in functie van een project voor een organisatie uit. Niveau 3: De student maakt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse op in functie van een project in een organisatie en houdt hierbij rekening met het duurzame beleid van de organisatie.
- GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 3: De student selecteert zelfstandig geschikte digitale tools en gebruikt deze vlot, nauwkeurig en efficiënt in functie van een opdracht in een organisatie.
Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.
- GI 2.1. (DLR 3) De student creëert een product of dienst op basis van een behoefteanalyse en bepaalt de juiste prijs ervoor. Niveau 3: De student zet een product of dienst op de markt in overeenstemming met de informatie uit een eigen gerealiseerde behoeftenanalyse en bepaalt de prijs voor dit product of deze dienst.
- GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving. Niveau 3: De student ontwerpt een product of dienst na een analyse van de micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
- GI 2.3 (DLR 3) De student ontwikkelt een langetermijnvisie en -missie door middel van een strategisch- en marketingplan. Niveau 3: De student ontwikkelt - rekening houdend met prioriteiten en de langetermijnvisie – zelfstandig en praktisch een vereenvoudigd strategisch- en marketingplan uit.
- GI 2.4 (DLR 5) De student organiseert de promotie van een product, dienst of organisatie via traditionele en innovatieve promotie- en communicatiemiddelen. Niveau 3: De student selecteert in functie van een eigen product, dienst of organisatie én in functie van de kenmerken van de (markt)omgeving en de strategie van de organisatie de best passende promotie- en communicatiemiddelen.
- GI 2.5 (DLR 5) De student stelt op een commerciële manier producten en diensten voor. Niveau 3: De student stuurt commerciële vaardigheden van medewerkers binnen een organisatie aan in functie van een product, dienst of organisatie.
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student spreekt helder en gestructureerd in het Nederlands en gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie. De student houdt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een groep externe experten of klanten.
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 3: De student licht teams en organisaties in over hoe basispsychologische mechanismen, interactionele dynamieken en/of coachingstrategieën de wellbeing en vitaliteit in teams en organisaties beïnvloeden.
- GI 4.3 (DLR 1) De student werkt hygiënisch op mentaal en lichamelijk vlak. Niveau 3: De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties rond hygiënische aspecten op mentaal en lichamelijk vlak.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om in de omgang met klanten vanuit holistisch perspectief te handelen.
- GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 3: De student coacht medewerkers bij het ontwikkelen van een gezonde en actieve levensstijl en motiveert hen om klanten te sensibiliseren tot een gezonde en actieve levensstijl.
- GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om klanten gastvrij en professioneel te ontvangen en te begeleiden.
- GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.
- GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.
Kerncompetentie 6 - implementeert organisatorische maatregelen omtrent gezondheid, veiligheid en milieu conform de wetgeving in functie van een kwaliteitsvol wellbeing- en vitaliteitsbeleid.
- GI 6.1 (DLR 6) De student maakt een verantwoorde keuze tussen de best beschikbare technieken en houdt daarbij rekening met de huidige wetgeving. Niveau 3: De student verantwoordt de eigen keuze op basis van de huidige wetgeving voor de best bruikbare technieken en organisatorische maatregelen op gezondheids-, veiligheids- en milieugebied onder technisch en economisch haalbare omstandigheden en realiseert deze in functie van medewerker en/of klanten.
- GI 6.2 (DLR 6) De student hanteert technologische toepassingen en houdt hierbij rekening met de privacywetgeving. Niveau 3: De student informeert klanten, legt het eigen team het gebruik van technologische toepassingen uit en maakt hen attent voor de privacywetgeving.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.1. (DLR 11) De student zet een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op. Niveau 3: De student voert met beperkte begeleiding een wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit en licht de resultaten hiervan toe.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 3: De student speelt initiatiefvol in op (inter)nationale trends in het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement en helpt deze realiseren.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 3: De student formuleert verbetervoorstellen om een goede teamwerking te bereiken.
- GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 3: De student verwijst door binnen eigen multidisciplinair team of naar externe profesionelen, indien eigen professioneel handelen niet meer volstaat.
- GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 3: De student stemt de eigen leiderschapsstijl af op de noden en behoeften van een team.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.1. (DLR 12) De student reflecteert kritisch over eigen professioneel handelen. Niveau 3: De student evalueert kritisch eigen professioneel gedrag en handelen en dat van anderen. De student stimuleert deze kritische houding ook bij andere medewerkers.
- GI 9.2. (DLR 12) De student reflecteert kritisch in relatie tot de basisregels van een organisatie en/of beroepsdeontologie. Niveau 3: De student denkt actief mee aan de uitbouw van een deontologisch verantwoorde en professionele organisatiecultuur.
- GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 3: De student vertaalt maatschappelijk verantwoorde keuzes naar concrete uitdagingen voor klanten, teams en organisaties.
Begintermen
Startvoorwaarden:
- student dient minstens 110 studiepunten behaald te hebben op 1 oktober van het huidige academiejaar.
- student dient geslaagd te zijn voor Stage 1.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting wellness en spamanagement) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
15 sp. Stage Spa (MW) (B-VIVZ-V5V222)
Inhoud
In het 3de jaar van de opleiding Bachelor Wellbeing- en vitaliteitsmanagement richten we ons tijdens de stage op performance management. Dit betekent dat de student wellbeing- en vitaliteitsconcepten en -beleid van A tot Z kan uitwerken vanuit eigen verantwoordelijkheid, autonomie en zelfsturing binnen de dynamische context van een organisatie door middel van achtergrondkennis in de verschillende leerlijnen van de opleiding ... en dit in constante interactie met de veranderende behoeften van de organisatie.
Tijdens de stage zal de student 60% operationeel meedraaien in de organisatie. Voor 40% werkt de student zelfstandig minstens 2 projecten uit. Eén project bestaat uit het opstellen en uitschrijven van een wellbeing- en vitaliteitsadviesrapport. Daarnaast zal de student ook een keuzekompas-review uitschrijven. Tijdens de stage wordt ook een tussentijdse en eindevaluatie opgesteld. De student dient zichzelf te beoordelen volgens het competentieprofiel van de opleiding. Er dient ook een projectportfolio opgemaakt te worden.
Deze stage kan doorgaan in het leerbedrijf van de opleiding of in een extern stagebedrijf in binnen- of buitenland voor de duur van 11 weken - 2e semester.
Studiemateriaal
- Van Canneyt, A. (2024). Stagegids 3e jaar. Opleidingsspecifiek luik bij het stagecontract. Kortrijk: VIVES HWB.
- Begeleidende leermodule voor studenten op Toledo Ultra (deadlines, informatie, documenten & sjablonen
Toelichting onderwijstaal
Er wordt van de studenten verwacht (indien dit voorvalt):
- dat ze klanten kunnen aanspreken in Frans en Engels.
- dat ze evenzeer Franse en Engelse teksten kunnen verwerken of interpreteren.
- dat ze specifieke mededelingen / fiches / folders ea. in Frans en Engels kunnen vertalen.
Voor buitenlandse stages geldt dat de student zich goed kan behelpen in de lokale taal (Frans, Engels, Duits, ev. Spaans) én een professioneel niveau van de Engelse taal beheerst.
Toelichting werkvorm
Individuele opdracht - Projectwerk
De studenten kiezen uit een bestaande stageplaatslijst met externe organisaties (of het leerbedrijf binnen de opleiding) per afstudeerrichting. Indien studenten in het buitenland stage wensen te lopen, dienen zij zelf een organisatie in het buitenland te vinden én dit uiterlijk tegen 1 oktober.
De stageduur bedraagt 11 weken van 38u, dus dient de student minstens 418u stage te lopen. Deze 11 weken zijn als volgt opgedeeld: 10 weken stage + 1 week Home office (verwerking van opdrachten). De student kan gewettigd afwezig zijn tot 1/5 van de stageduur, dus tot 334,4u. Indien de student gewettigd minder uren stage gelopen heeft, dient de student in 2de zittijd aanvullend stage te lopen tot minstens dit minimum aantal uren (334,4) bereikt is.
Operationeel luik: 60%
- De student neemt deel aan de dagelijkse operationele taken op de stageplaats
Projectmatig luik: 40%
- Wellbeing- en vitaliteitsadviesrapport: het uitwerken van een wellbeing-/vitaliteitsconcept/-beleid op basis van de gesignaleerde behoeften en noden van de organisatie in onderlinge communicatie met de stagementor en de stagebegeleider.
- Project: via het bevragen van de behoeften en noden in de organisatie komt men tot een specifieke opdracht/project dat men volledig uitwerkt voor de organisatie tijdens de stage.
- Portfolio: studenten houden een portfolio bij waarin ze reflecteren op zichzelf, over de te bereiken competenties.
Wijze van begeleiden:
- Informatiesessie bij het begin van het academiejaar.
- Verschillende intervisies (intake, adviesrapport, terugblik).
- De opdrachten worden om de 2 weken opgevolgd door de stagebegeleider.
- Tussentijds evaluatiegesprek met stagementor, stagebegeleider en student op basis van een door de student opgemaakte tussentijdse evaluatie.
- Eindevaluatiegesprek tussen stagementor en stagebegeleider op basis van een kwalitatieve beoordeling door de stagementor.
Het zelfstandigen-traject omvat de volgende onderdelen die allen in functie van de zelfstandigen-activiteit uitgevoerd worden:
- 80u opleiding
- 228u externe stage (6 weken - ook hier geldt dat de student tot 1/5 en niet méér van de stageduur kan afwezig zijn mits wettiging)
- 120u extra business
De begeleiding voor het zelfstandigen traject verloopt gelijkaardig:
- Informatiesessie bij het begin van het academiejaar.
- Verschillende intervisies (intake, adviesrapport, terugblik).
- Student en stagementor overleggen wekelijks de stand van zaken.
- De opdrachten worden om de 2 weken opgevolgd door de stagebegeleider.
- Tussentijds evaluatiegesprek met stagementor, stagebegeleider en student op basis van een door de student opgemaakte tussentijdse evaluatie.
- Eindevaluatiegesprek tussen stagementor en stagebegeleider op basis van een kwalitatieve beoordeling door de stagementor.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de fysieke stage vervangen worden door een stage at home online.
Evaluatieactiviteiten
Stage Spa (MW) (B-VIVZ-V80948)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5V222 - Stage Spa (MW) | 1-20/20 puntenschaal |
Het totaalpunt voor de reguliere stage wordt bepaald door de scores op volgende onderdelen:
- EVO 1 - Tussentijdse evaluatie - 25%
- EVO 2 - 2-Wekelijkse opdrachten - 10%
- EVO 3 - Project (+ indienen portfolio) - 15%
- EVO 4 - Wellbeing- en vitaliteitsadviesrapport - 15%
- EVO 5 - Keuzekompas-review - 5%
- EVO 6 - Eindevaluatie - 30% --> de student dient 70% van de kerncompetenties niveau 3 te behalen om te slagen op EVO 6
De evaluatie van de stage binnen het zelfstandigentraject omvat de volgende onderdelen:
- EVO 1 - Tussentijdse evaluatie - 30%
- EVO 2 - Project (+ indienen portfolio) - 20%
- EVO 3 - Keuzekompas-review - 10%
- EVO 4 - Eindevaluatie - 40% --> de student dient 70% van de kerncompetenties niveau 3 te behalen om te slagen op EVO 4
In deze evaluatie van het zelfstandigentraject zit de aanwezigheid op workshops, netwerkevents en de opmaak van logboeken vervat.
--> De student die tijdens de voorziene stageperiode niet aan de stageverplichtingen (attitudes die te wensen over laten, deadlines niet respecteren, documenten niet of laattijdig indienen, onvoldoende uren presteren) voldoet, krijgt automatisch een niet tolereerbare score en wordt doorverwezen naar de tweede examenkans.
--> De student die wel aan de stageverplichtingen voldoet, maar niet slaagt voor het opleidingsonderdeel, kan een tweede examenkans opnemen.
--> Voor beide trajecten geldt dat het niet nakomen van de deadlines, het niet vinden van een stageplaats of het niet hanteren van professioneel taalgebruik, de score negatief zal beïnvloeden. Indien de opdracht 1 of 2 dagen te laat wordt ingediend, dan wordt de opdracht gequoteerd op de helft van de punten. Indien de opdracht méér dan 2 dagen te laat wordt ingediend, wordt de opdracht niet meer gequoteerd en krijgt de student een nul voor die opdracht.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene stagevorm vervangen worden door een online telewerkvorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Afhankelijk van welke onderdelen onvoldoende waren, kan een gedeelte hernomen worden. Dit kan (een deel van) de stage zijn of de rapportering of beide.
In het geval dat de stageplaats in gebreke bleef tijdens de eerste examenkans, kan het opleidingshoofd / de studie- en trajectbegeleider toestemming geven om de stage uit te voeren op een andere stageplaats.
De student, die niet de volledige periode doorlopen heeft tijdens de eerste examenkans wegens wettige redenen, legt tijdens de tweede examenkans een specifek en individueel bepaald aantal stagedagen af in juli en/of augustus, op voorwaarde dat dit haalbaar is voor student én organisatie.
Na overleg en goedkeuring met het opleidingshoofd / de studie- en trajectbegeleider kan ook een andere periode voorgesteld worden.
De begeleiding van de stage bij herkansing verloopt in overleg met de stagebegeleider/stagementor, gezien deze kan vallen in de collectieve sluiting van de hogeschool.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene stagevorm vervangen worden door een online telewerkvorm.