Livelab (B-VIVZ-V3X575)
Doelstellingen
Om studenten optimaal leerkansen te bieden om interprofessionele competenties te verwerven, is de didactische uitwerking van het LiveLab gebaseerd op het framework van de IPEC Core Competencies for Interprofessional Collaborative Practice (Interprofessional Education Collaborative, 2016):
Core Competency 1: Values and Ethics for Interprofessional Practice:
Samenwerken met individuen van verschillende disciplines in een klimaat van wederzijds respect en gedeelde waarden.
Core Competency 2: Roles and Responsibilities
Gebruik maken van de kennis van de eigen rol en die van andere disciplines om op een gepaste manier de noden van zorgontvangers/cliënten in kaart te brengen, te beoordelen en aan te pakken.
Core Competency 3: Interprofessional Communication
Op een responsieve en verantwoordelijke manier communiceren met zorgontvangers/cliënten, hun familie en professionals van verschillende disciplines, zodat vanuit een teambenadering ingezet kan worden op gezondheidspromotie, gezondheidsbevordering en de concrete behandeling.
Core Competency 4: Teams and Teamwork
Waarden voor het opbouwen van relaties en de principes van teamwerk toepassen om effectief aan de slag te gaan in verschillende teamrollen voor het plannen, uitvoeren en evalueren van patient-centerd care (persoonsgerichte zorg) en van zorg- en bevolkingsgezondheidsprogramma’s die veilig, tijdig, efficiënt, effectief en billijk zijn.
Begintermen
Strikte volgtijdelijkheid met het OPO Beroepspraktijk 2.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor toegepaste psychologie (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor toegepaste psychologie via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat sociaal-cultureel werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat maatschappelijk werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor of master via afstandsonderwijs (Kortrijk) 122 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Livelab (B-VIVZ-V5X575)
Inhoud
Tijdens dit OPO worden verschillende interprofessionele teams samengesteld (o.a.: studenten uit de opleiding verpleegkunde, ergotherapie, logopedie, voedings‐ en dieetleer, sociaal‐agogisch werk, …). De studenten gaan aan de slag met een inwoner van een bepaalde stad of gemeente. Aan elke interprofessioneel team wordt een willekeurige case van een inwoner gekoppeld die aansluit bij 2 thema’s die binnen de hogeschool werden gekozen: kinderen in een sociaal kwetsbaar gezin en thuiswonende ouderen. Elk interprofessioneel team zal samen met professionals rond een real-life problem van de inwoner werken. De interprofessionele studententeams gaan in overleg met de inwoner en bieden ondersteuning voor zijn/haar probleem. Door het principe van gemeenschappelijke besluitvorming toe te passen, trachten deze studententeams te beantwoorden aan de realistische zorg- en ondersteuningsvraag van de inwoner in de thuiszorg. Via dit maatschappelijk engagement kunnen studenten uit onze hogeschool ondersteuning bieden voor zowel inwoners als professionals binnen de eerstelijnsgezondheidszorg. Meer info vind je op: https://www.vives.be/nl/labs/livelab
Studiemateriaal
Digitale syllabus en leermateriaal via Toledo.
Toelichting werkvorm
De studenten zullen gedurende intra- en interprofessionele werkgroepen in overleg gaan om de opdracht uit te voeren.
Evaluatieactiviteiten
Livelab (B-VIVZ-V82227)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie is gebaseerd op de IPEC Core Competencies for Interprofessional Collaborative Practice (Interprofessional Education Collaborative, 2016).
De evaluatie bestaat uit 2 luiken:
- Procesevaluatie met peer assessment (40%)
- Groepspresentatie van de eigen casus met vraagstelling (60%)
Bijzondere bepaling voor de studenten verpleegkunde:
Indien de student afwezig is, dienen de uren ingehaald te worden om aan een voldoende aantal stage-uren te komen. LiveLab3 telt in totaliteit mee voor 36 uren klinisch onderwijs.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Geen tweede examenkans mogelijk.