Automatisering 2 (B-VIVZ-V3O011)

Doelstellingen
OPLEIDINGSSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
DLR1: In team verantwoordelijkheid opnemen voor het plannen, realiseren en opvolgen van technologische projecten en leiding geven bij deelprojecten.
DLR2: Zelfstandig betrouwbare technische en wetenschappelijke bronnen raadplegen en de relevante informatie analyseren en combineren.
DLR3: Zelfstandig technische specificaties en een technisch-commercieel dossier opstellen op basis van een afgelijnde opdracht.
DLR7: Schriftelijk en mondeling delen van kennis, ervaringen en vaardigheden met specialisten en leken in verschillende talen in een (inter)nationale en multiculturele context.
DLR9: Een kritische en analyserende houding demonstreren binnen het vakgebied.
GEDRAGSINDICATOREN
De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat. (1.1, niv 1)
De student neemt de leidinggevende rol op zich bij goed afgelijnde deelprojecten. (1.2, niv 1)
De student past de principes van projectmanagement toe in de praktijk. (1.3, niv 1)
De student maakt gebruik van verschillende soorten bronnen in digitale en internationale werkomgevingen. (2.1, niv 1)
De student past de verschillende stappen voor informatieverwerving en –verwerking toe op een correcte en efficiënte manier in de beroepspraktijk. (2.2, niv 1)
De student kan een oplossing op maat aanbieden met een goede inschatting van de economische haalbaarheid. Je kan een oplossing op maat aanbieden. (3.1, niv 1)
De student kan de economische haalbaarheid van een systeem inschatten en beargumenteren. (3.2, niv 1)
De student gebruikt een correct technisch wetenschappelijke taal en verwoordt probleemstellingen op een gestructureerde manier. (7.1, niv 1)
De student communiceert correct, vlot en duidelijk over onderwerpen gerelateerd aan de opleiding aan een divers doelpubliek. (7.2, niv 1)
De student beoordeelt kritisch informatie uit diverse bronnen naar vakinhoudelijke en wetenschappelijke waarde. (9.1, niv 1)
De student gebruikt goede argumenten bij het nemen van beslissingen en het formuleren van een gemotiveerd besluit. (9.2, niv 1)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. T Automatisering 2 (B-VIVZ-V5O031)




Inhoud
Netwerken
- De applicatielaag : HTTP, FTP, MAIL, DNS, ...
- De transportlaag : TCP en UDP
- De netwerklaag : Het IP protocol, IP-adressen, NAT en subnetting.
- De datalink : de werking van een Ethernet-netwerk, MAC-adressen, ARP, hubs en switches
- De fysieke laag.
IOT (Internet Of Things)
- Raspberry Pi
- Node-RED
PROGRAMMATIE
- Script programmatie.
- Raspberry Pi
- Talstelsels: decimaal; hexadecimaal; binair + omzetten van en naar een ander talstelsel
- Programmeerafspraken:
- Datatypes: int; double; boolean; string
- Selecties: if; if then else; elseif; select case
- Iteraties: while; for;
- Methodes: ontwerp + argumenten
- Functies: ontwerp + argumenten + return values
Studiemateriaal
G. De Meyere (2015), Automatisering 2, cursustekst VIVES. Beschikbaar in de hogeschool.
4 sp. L Automatisering 2 (B-VIVZ-V5O032)




Inhoud
Gestructureerde bekabeling - netwerken
- Oefeningen op gestructureerde bekabeling.
- WIFI, draadloos netwerk monitoren via acrylicwifi.
- Oefeningen op IP-communicatie. Koppelingen met socket, MQTT,...
- DHCP server, statische IP-adres, WAN, LAN TCP/ UDP port, port forwarding,
- Oefening op IoT (Internet of Things).
- Oefeningen met Node-RED
Programmatie
- Node-RED
- Programmeer oefeningen op basis van de theorie.
Studiemateriaal
G. De Meyere (2015), Automatisering 2, Cursustekst VIVES
Evaluatieactiviteiten
Automatisering 2 (B-VIVZ-V78324)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5O031 - T Automatisering 2 | 1-20/20 puntenschaal |
V5O032 - L Automatisering 2 | 1-20/20 puntenschaal |
Theorie:
schriftelijk examen
Labo:
- verplichte aanwezigheid
- een gewittigd aanwezigheid ontslaat niemand van het afwerken van een proef of opdracht.
- permanente evaluatie van voorbereiding en activiteit tijdens labsessies.
- gedurende de labo’s wordt er op 4 momenten geëvalueerd op basis van volgende criteria:
- 20% voorbereiding
- 20% attitude (medewerking, respect voor het materiaal, …) => duidelijk vermelden welke aspecten hier een rol spelen
- 20% praktische uitvoering (efficiënt en correct werken bv.)
- 40% laboverslag
Tussentijds geeft de docent (formatieve) feedback ter ondersteuning van het leerproces.
- de student ziet er op toe dat alle (deel-)rapporten tijdig worden aangeboden.
- de student dient minimaal in twee derden van het aantal labo's aanwezig te zijn (met uitzondering van de wettige afwezigheid) om een tweede examenkans te krijgen.
- studenten die opdrachten te laat indienen, worden hiervoor gesanctioneerd:
- opdracht wordt binnen de 24u na de deadline ingediend: de score wordt gereduceerd tot 75% van de behaalde score
- opdracht wordt later dan 24u na de deadline ingediend: de score wordt gereduceerd tot 50% van de behaalde score
- opdrachten die na de laatste lesdag nog ingediend worden, worden gescoord met een nul.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V5O031 - T Automatisering 2 (binnen en over academiejaar)
- V5O032 - L Automatisering 2 (binnen en over academiejaar)
Theorie: examen in de examenperiode
Labo: Tweede zittijd: De permanente evaluatie van het labo kan hernomen worden onder volgende voorwaarden:
minimum 2/3 aanwezig gedurende de labosessies (gewettigde afwezigheden niet inbegrepen).
Samenstelling van de totaalscore: 2/3 semesterscore + 1/3 herexamenscore