Wereldoriëntatie didactiek kleuter (B-VIVZ-V3H160)

6 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Pype Nele (coördinator) |  Elsen Ann |  Pype Nele
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

Basco 1: De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

1.2 De leraar kan doelstellingen kiezen en formuleren
- de student selecteert/kiest relevante doelen waarbij hij aandacht heeft voor de harmonische ontwikkeling van het kind.

1.3 De leraar kan de leerinhouden en leerervaringen selecteren en leer- en ontwikkelingskansen structuren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod
- de student maakt op basis van didactische richtlijnen een technische activiteit op.
- de student selecteert de interessante plaatsen in de omgeving van de scholen in een samenhangend onderwijsaanbod.

1.6 De leraar kan individueel en in team ontwikkelingsmaterialen kiezen en aanpassen
- de student selecteert materialen die het optimaal begeleiden van kinderen mogelijk maakt met het accent op  de actualiteit.


Basco 2: De leraar als opvoeder

2.3 De leraar kan door attitudevorming kleuters op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden.
- de student geeft voorbeelden van een positieve houding van zorg en respect voor het milieu en hoe hij dit naar kleuters kan overbrengen.
- de student geeft voorbeelden van een positieve houding van zorg en respect voor de mens wereldwijd en hoe hij dit naar kleuters kan overbrengen.

2.4 De leraar kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.
- de student geeft aan hoe de actualiteit in de klas wordt binnengebracht binnen wero-onderwijs.

 

Basco 10: De leraar als cultuurparticipant

10.1: De leraar kan actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op volgende domeinen (soc-pol.;levensbesch.;cult-escht.;cult.-wetensch.)
- de student volgt actuele thema's en ontwikkelingen en benadert deze kritisch.

 

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Wereldoriëntatie didactiek kleuter (B-VIVZ-V5H160)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtTweede semesterTweede semester
Elsen Ann |  Pype Nele
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Kleuteronderwijs

In deze cursus verzamelen studenten de nodige inhoudelijke bagage zodat ze de kleuters kunnen begeleiden in hun exploratie van zichzelf, anderen en hun leefwereld. Deze cursus bevat vele leuke weetjes om te kunnen inspelen op de onverwachte en vaak moeilijke vragen van kleuters. Bovendien verwerven studenten de nodige kennis om zinvolle activiteiten op te zetten in de kleuterklas rond volgende onderwerpen:

1. Wereldoriëntatie en Zill
2. Waarneming
3. Kokkerellen in de kleuterklas
4. Kijk, zo leven wij
5. Naar buiten met kleuters
6. Onderzoekend leren
7. Technische geletterdheid
8. Tijd voor tijd
9. Ruimte voor ruimte
 


 

- Pype, N., De Meyere, E. & Vervaet, S. . Wereldoriëntatie didactiek [ongepubliceerd]. VIVES campus Kortrijk, Kortrijk.
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Selectietool Zill. Geraadpleegd via https://zill-selector.katholiekonderwijs.vlaanderen/.
- De studiewijzer vind je terug op Toledo.

 

 

 

Begeleide zelfstudie: Zie Studiewijzer

Evaluatieactiviteiten

Wereldoriëntatie didactiek kleuter (B-VIVZ-V71770)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

EVO1: opdracht 1: De waarneming: ontdekken, verkennen en blik vooruit  (30%)

EVO 2: opdracht 2: actuamoment (10%)

EVO 3: opdracht 3: omgevingsboek (30%)

EVO 4: opdracht 4: de onderzoeksactiviteit(30%)

 

Voor verdere toelichtingen: zie studiewijzer.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.