Communicatie Frans (B-VIVZ-V1W022)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Lemahieu Isabelle (coördinator) |  Lemahieu Isabelle |  N.
VIVES Z POC AD Winkelmanagement

DLR 1  adviseert en informeert klanten over producten en verkoopt ze 

DLR 3  behandelt klachtendossiers en stelt oplossingen voor

DLR 11 communiceert met klanten, leveranciers, personeel en andere stakeholders in het Nederlands, en mondeling in het Frans en het Engels

 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V20110 : Communicatie Nederlands en Frans 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V20142 : Communicatie Nederlands en Frans 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Communicatie Frans (B-VIVZ-V6W022)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Lemahieu Isabelle |  N.
VIVES Z POC AD Winkelmanagement

Oriëntatieproef

* De student legt in de eerste lesweek van het academiejaar een oriëntatieproef Frans af. Studenten die onvoldoende scoren voor deze proef krijgen het advies een cursus Frans te volgen in een centrum voor volwassen onderwijs (cvo). De school beveelt in sterke mate de cursussen georganiseerd door cvo Miras aan.

* We verwijzen naar het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor moderne vreemde talen (ERK).
Niveau A2 wordt nagestreefd voor de vaardigheden.

De student is in staat zich uit te drukken in het Frans in courante basissituaties in de context van winkelmanagement.

De aangebrachte kennis is steeds functionele kennis. De cursus beoogt uiteindelijk het uitbreiden van de vaardigheden. 

Deze kennis bestaat enerzijds uit woordenschatuitbreiding. De basiswoordenschat en het basisvakjargon worden verworven via een zelfstudiepakket en aangebracht en ingeoefend a.d.h.v. teksten, geluidsfragmenten .. in de context van het winkelmanagement. 
Anderzijds worden een aantal basisprincipes van de grammatica uitgelegd en ingeoefend.

De kennisverwerving is ondergeschikt aan de vaardigheidstraining. De voertaal is in de mate van het mogelijke het Frans, dit om de vaardigheidstraining zoveel mogelijk te bevorderen. 

De passieve vaardigheden luisteren en lezen worden verder ingeoefend via korte luisterfragmenten en teksten binnen de context van het winkelmanagement. 

De actieve vaardigheden spreken en gespreksvaardigheid worden geoefend via vraag/antwoord en korte tussenkomsten in de les, a.d.h.v.simulaties van situaties die zich in een winkelcontext kunnen voordoen en via een presentatie.  

In geval van uitzonderlijke omstandigheden kunnen de kenniscomponenten aangebracht worden via een ingesproken PPT en correctiesleutels bij voorgestelde oefeningen, ter beschikkig gesteld via Toledo. De vaardigheden zullen in dat geval online ingeoefend worden. 

Eigen lesmateriaal

In functie van het ondersteunen van de vaardigheidverwerving wordt zoveel mogelijk het Frans als voertaal gehanteerd en worden studenten ook aangespoord om het Frans te gebruiken in hun tussenkomsten. Waar nodig wordt overgestapt naar of herhaald in het Nederlands.

Onderwijsleergesprek, simulatie: rollenspel, opdracht individueel of in groep, presentatie.

Evaluatieactiviteiten

Communicatie Frans (B-VIVZ-V81202)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie op 50% en mondeling examen op 50%

Toetsvorm: kennis- en vaardigheidstoets

Productevaluatie: kennistoetsen, vaardigheidstoetsen, presentatie

Procesevaluatie: medewerking tijdens de les

Ongewettigde afwezigheid leidt tot een 0 voor dat onderdeel van permanente evaluatie dat eventueel tijdens deze les plaatsvond en voor een gedeeltelijk puntenverlies van de punten toegekend voor de actieve deelnamen onder de vorm van spontane tussenkomsten in het Frans tijdens de lessen.

In geval van uitzonderlijke omstandigheden kunnen de voorziene opdrachten en/of examen vervangen worden door een online versie of een alternatieve opdracht. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Het resultaat voor de permanente evaluatie (50%) blijft ongewijzigd.

Er wordt een mondeling examen voorzien, bestaande uit een kenniscomponent en vaardigheidstoetsen. 

In geval van uitzonderlijke omstandigheden zal het examen mondeling online worden afgenomen.