Managementvaardigheden (B-VIVZ-V32C85)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Deel 1: Leadership & Business skills (3STP)
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 2: De student lost eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen op.
Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.
- GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving. Niveau 1: De student beschrijft vanuit de theorie een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 2: De student maakt, onder begeleiding, een beknopt, goed gestructureerd en helder schriftelijk document in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 2: De student duidt de verschillende rollen in een team en neemt er, in een concrete situatie, bewust een aangepaste rol in op.
- GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 2: De student verkent mensgerichte disciplines in het werkveld.
- GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.
Deel 2: Financieel Management (2 STP)
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 2: De student lost eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen op.
- GI 1.2 (DLR 4) De student werkt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse uit in functie van een project voor een organisatie uit. Niveau 2: De student maakt bij de kosten-baten analyse voor een project een overwogen keuze door een onderscheid te maken tussen financieel minder of meer verantwoorde alternatieven.
Begintermen
Geen
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V34C08 : Managementvaardigheden
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting coaching en wellbeingmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting wellness en spamanagement) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leadership & Business Skills (B-VIVZ-V51C78)
Inhoud
De studenten leren aan de hand van praktische opdrachten de structuur, organisatie, missie en visie, problemen … van een onderneming of ‘business’ kennen. Daarnaast wordt de onderneming aan de hand van verschillende theoretische modellen (waaronder het Business Model Canvas) gestructureerd en geanalyseerd.
De studenten leren het belang van enkele management- en leadershiptopics kennen binnen het bedrijfsleven, zoals onder andere managementstijlen, leidinggeven, instroom (rekrutering, selectie, etc.), doorstroom (evaluatie, beoordeling) en uitstroom. Daarnaast leren ze die toepassen in de praktijk door opdrachten, rollenspellen, enz.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Leadership skills (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES. – Syllabus (via VIVES)
- PowerPointpresentaties gebruikt door de docent tijdens de lessen, beschikbaar gesteld via Toledo
- Eventuele extra documenten van de docent, beschikbaar gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
Simulatie
Volgende werkvormen:
- Hoorcolleges met activerende elementen
- Opdracht uitgewerkt en uitgevoerd door studenten, met individuele coaching van de docent
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten van hoe de opdrachten concreet zullen worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de evt. betrokken organisatie, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal uren) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
2 sp. Financieel management (B-VIVZ-V51C79)
Inhoud
Een aantal basisconcepten van diverse financiële thema’s worden behandeld. Volgende thema’s komen onder andere aan bod:
- Bedrijfskapitaal en yieldmanagement
- Financiële begrippen
- Fiscaliteit
- Eénmanszaak versus vennootschap
- Financieringen voor beroepsdoeleinden
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus
- Toledo (digitale leeromgeving)
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
De lessen zijn een afwisseling tussen theorie en oefeningen. Bepaalde oefeningen worden klassikaal gemaakt, andere oefeningen worden individueel voorbereid en klassikaal verbeterd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door (a)synchroon online leren. De praktische modaliteiten van hoe de opdrachten concreet zullen worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Managementvaardigheden (B-VIVZ-V79235)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V51C78 - Leadership & Business Skills | 1-20/20 puntenschaal |
V51C79 - Financieel management | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Managementvaardigheden wordt als volgt geëvalueerd:
Deel 1: Leadership & Business skills (3 STP)
1. EVO 1 - Opdracht business skills - 25%
- Het analyseren van een onderneming naar missie, visie, organisatiecultuur, e.d. volgens aangeleerde theoretische modellen.
- Individueel gedeelte uit te voeren door elke individuele student en een gemeenschappelijk gedeelte waar in groepjes een vergelijking en conclusie wordt opgemaakt. De docent coacht tijdens de voorbereidingen, maar de mate van zelfstandigheid en betrokkenheid van de studenten is belangrijk bij de evaluatie.
- Concrete informatie in verband met deze opdracht volgt tijdens de lessen en verschijnt op Toledo.
- Het te laat indienen van de opdracht op papier EN/OF op Toledo (deadline wordt de eerste les meegegeven en op Toledo gecommuniceerd) zal de score negatief beïnvloeden.
2. EVO 2 - Evaluatie Leadership Skills - 75%
- Mondeling examen: over de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan het inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen. Tijdens het mondeling examen kan ook getoetst worden op gesprekstechnieken.
Specifieke omstandigheden kunnen aanleiding geven tot een onvoldoende voor het volledige opleidingsonderdeel. Voorbeelden van dergelijke omstandigheden:
- niet plichtsbewust meewerken aan de groepsopdracht of storend gedrag vertonen
- niet aanwezig zijn bij de permanente evaluatie van de vaardigheden (verplichte contactmomenten rond gesprekstechnieken, de data worden meegedeeld via Toledo). Uitzonderingen hierop kunnen enkel door de docent worden goedgekeurd bij tijdige melding.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Deel 2: Financieel Management (2 STP)
Type en vorm: schriftelijk examen tijdens de examenperiode - 100%
Vraagvormen: Het schriftelijke examen bevat een combinatie van open, gesloten en meerkeuzevragen. Voor de meerkeuzevragen wordt een hogere cesuur van 62,5% toegepast.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V51C78 - Leadership & Business Skills (binnen en over academiejaar)
- V51C79 - Financieel management (binnen en over academiejaar)
De herkansing voor het OPO Managementvaardigheden verloopt als volgt:
Deel 1: Leadership & Business skills (3 SP)
Andere modaliteit
Indien onvoldoende voor de opdracht Business skills:
- Je herwerkt het individuele gedeelte en maakt een reflectie op het gemeenschappelijk gedeelte van de opdracht en stelt belangrijke verbeterpunten op, die je tijdig indient via Toledo (25% van de te verdienen punten).
- Mondeling examen over de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel Leadership Skills, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen. Tijdens het mondeling examen kan ook getoetst worden op gesprekstechnieken. (75% van de te verdienen punten).
Studenten die in de eerste examenperiode geen opdracht hebben ingediend of helemaal niet hebben meegewerkt aan de groepsopdracht en hiervoor een 0 kregen, kunnen geen verbeterpunten opstellen. Deze studenten maken een vervangopdracht (informatie en deadline verschijnen tijdig op Toledo).
Indien voldoende voor de opdracht Business skills:
- De score voor de opdracht van de eerste examenkans wordt meegenomen en telt mee voor 25% van de te verdienen punten.
- Mondeling examen over de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel Leadership Skills, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen.Tijdens het mondeling examen kan ook getoetst worden op gesprekstechnieken. (75% van de te verdienen punten).
Deel 2: Financieel Management (2 SP)
Bij de tweede examenkans gelden dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.