Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Deel 1: Leadership & Business skills (3STP)
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 2: De student lost eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen op.
Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.
- GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving. Niveau 1: De student beschrijft vanuit de theorie een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 2: De student kiest het juiste taalregister in het Nederlands, gebruikt mondeling in specifieke situaties de gepaste strategieën, hulpmiddelen en kanalen en brengt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een kleine groep gelijken (collega’s, medestudenten …).
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 2: De student maakt, onder begeleiding, een beknopt, goed gestructureerd en helder schriftelijk document in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 1: De student ontdekt (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing-en vitaliteitsmanagement.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team. Niveau 2: De student duidt de verschillende rollen in een team en neemt er, in een concrete situatie, bewust een aangepaste rol in op.
- GI 8.2 (DLR 9) De student werkt multidisciplinair samen. Niveau 2: De student verkent mensgerichte disciplines in het werkveld.
- GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.
Deel 2: Financieel Management (2 STP)
Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.
- GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 2: De student lost eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen op.
- GI 1.2 (DLR 4) De student werkt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse uit in functie van een project voor een organisatie uit. Niveau 2: De student maakt bij de kosten-baten analyse voor een project een overwogen keuze door een onderscheid te maken tussen financieel minder of meer verantwoorde alternatieven.
Begintermen
Geen
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V32C85 : Managementvaardigheden
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Leadership & Business Skills (B-VIVZ-V54C08)
Inhoud
De studenten leren aan de hand van praktische opdrachten de structuur, organisatie, missie en visie, problemen … van een onderneming of ‘business’ kennen. Daarnaast wordt de onderneming aan de hand van verschillende theoretische modellen (waaronder het Business Model Canvas) gestructureerd en geanalyseerd.
De studenten leren het belang van enkele management- en leadershiptopics kennen binnen het bedrijfsleven, zoals onder andere managementstijlen, leidinggeven, instroom (rekrutering, selectie, etc.), doorstroom (evaluatie, beoordeling) en uitstroom.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Leadership skills (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES. – Syllabus (via VIVES)
- De PowerPointpresentaties gebruikt door de docent tijdens de lessen, beschikbaar gesteld via Toledo
- Eventuele extra documenten van de docent, beschikbaar gesteld via Toledo
Cursus moet via de webshop (www.vives.be/webshop) besteld worden. Je kan kiezen voor de digitale versie van de cursus of voor een papieren versie (die wordt opgestuurd).
Toelichting werkvorm
Afstandsonderwijs
Het studiemateriaal is zo ontworpen dat de student het zelfstandig kan doornemen en verwerken waar en wanneer hij/zij wil. De bijhorende opdracht(en) wordt/worden zelfstandig door de student afgewerkt.
2 sp. Financieel management (B-VIVZ-V54C48)
Inhoud
Een aantal basisconcepten van diverse financiële thema’s worden behandeld. Volgende thema’s komen onder andere aan bod:
- Bedrijfskapitaal en yieldmanagement
- Financiële begrippen
- Fiscaliteit
- Eénmanszaak versus vennootschap
- Financieringen voor beroepsdoeleinden
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Cursus
- Toledo (digitale leeromgeving)
Cursus moet via de webshop (www.vives.be/webshop) besteld worden. Je kan kiezen voor de digitale versie van de cursus of voor een papieren versie (die wordt opgestuurd).
Toelichting werkvorm
Afstandsonderwijs
Het studiemateriaal is zo ontworpen dat de student het zelfstandig kan doornemen en verwerken waar en wanneer hij/zij wil. De oefeningen worden zelfstandig gemaakt en de oplossingen worden op Toledo geplaatst.
Evaluatieactiviteiten
Managementvaardigheden (B-VIVZ-V83787)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V54C08 - Leadership & Business Skills | 1-20/20 puntenschaal |
V54C48 - Financieel management | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Managementvaardigheden wordt als volgt geëvalueerd:
Deel 1: Leadership & Business skills (3 STP)
1. EVO 1 - Opdracht business skills - 25%
- Het analyseren van een onderneming naar missie, visie, organisatiecultuur, e.d. volgens aangeleerde theoretische modellen.
- Concrete informatie in verband met deze opdracht verschijnt op Toledo.
- Het te laat indienen van de opdracht zal de score negatief beïnvloeden.
2. EVO 2 - Evaluatie Leadership Skills - 75%
- Mondeling examen: over de volledige leerinhoud van dit opleidingsonderdeel, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan het inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen. Tijdens het mondeling examen wordt ook getoetst op gesprekstechnieken.
Deel 2: Financieel Management (2 SP)
Type en vorm: schriftelijk examen - 100%
Vraagvormen: Het schriftelijke examen bevat een combinatie van open, gesloten en meerkeuzevragen. Voor de meerkeuzevragen wordt een hogere cesuur van 62,5% toegepast.
Alle informatie over de examenorganisatie in afstandsonderwijs (inclusief de examendata) zijn terug te vinden op de community afstandsonderwijs (op het leerplatform Toledo).
Op het examenplatform Square zijn ook alle examenmomenten terug te vinden en kan je inschrijven voor de examens.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V54C08 - Leadership & Business Skills (binnen en over academiejaar)
- V54C48 - Financieel management (binnen en over academiejaar)
De herkansing voor het OPO Managementvaardigheden verloopt als volgt:
Deel 1: Leadership & Business skills (3 STP)
Andere modaliteit
Indien onvoldoende voor de opdracht Business skills:
- Herwerkte opdracht (25% van de te verdienen punten).
- Mondeling examen over de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel Leadership Skills, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen. Tijdens het mondeling examen wordt ook getoetst op gesprekstechnieken. (75% van de te verdienen punten).
Indien voldoende voor de opdracht Business skills:
- De score voor de opdracht van de eerste examenkans wordt meegenomen en telt mee voor 25% van de te verdienen punten.
- Mondeling examen over de volledige leerinhoud van het opleidingsonderdeel Leadership Skills, waarbij naast het memoriseren van de leerstof veel belang wordt gehecht aan inzicht en toepassen van de behandelde materie, en het oplossen van casestudies/oefeningen.Tijdens het mondeling examen wordt ook getoetst op gesprekstechnieken. (75% van de te verdienen punten).
Deel 2: Financieel Management (2 STP)
Bij de tweede examenkans gelden dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans.