Outdoor Education Coaching (MW) (B-VIVZ-V34C50)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 3: De student overtuigt medewerkers/team om in de omgang met klanten vanuit holistisch perspectief te handelen.
- GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 1: De student kent en begrijpt het theoretisch denkkader van methodes uit eigen en andere culturen en maakt zich de methodes ook eigen.
Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.
- GI 8.3. (DLR 8) De student stuurt een team aan. Niveau 2: De student schat de gevolgen van verschillende leiderschapsstijlen in voor de werking van een team.
Kerncompetentie 9 - reflecteert kritisch over eigen professioneel, ethisch en maatschappelijk verantwoord handelen en stuurt het handelen op basis hiervan continu bij, rekening houdend met de beroepsdeontologie en de eigenheid van de organisatie.
- GI 9.3 (DLR 12) De student reflecteert kritisch en maatschappelijk verantwoord. Niveau 2: De student reflecteert kritisch en maakt bewust maatschappelijk verantwoorde keuzes voor zichzelf en de eigen klanten.
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Keuzetraject Sportinnovatie) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Keuzetraject Sportinnovatie) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Outdoor Education Coaching (MW) (B-VIVZ-V54C50)
Inhoud
Ervaringsleren in de natuur:
- Hoe kan de natuur bijdragen aan de persoonlijkheidsvorming van mensen.
- We hebben aandacht voor coaching van anderen en zichzelf, en maken gebruik van wat de natuur ons daarbij kan geven.
Studiemateriaal
Presentaties - ppt.
Eigen notities en opdrachten.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Veldwerk
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs (bv. online kennisclips), supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten omtrent de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Outdoor Education Coaching (MW) (B-VIVZ-V85089)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V54C50 - Outdoor Education Coaching (MW) | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Outdoor Education Coaching wordt als volgt geëvalueerd:
- EVO 1: Opdrachten tijdens de lessen - 20%
- EVO 2: Belangstelling, inzet en aanwezigheid (verplicht minstens 80% aanwezig*) tijdens de lessen - 20%
- EVO 3: Theorie-examen in examenperiode - 60%
De totaalscore is de som van de scores op de 3 EVO's.
*Bij minder dan 80% aanwezigheid wordt er 1 punt van de totaalscore op 20 afgetrokken.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De 2de examenkans van Outdoor Education Coaching verloopt als volgt:
- EVO 1 kan hernomen worden bij de 2de examenkans 20%
- De score op EVO 2 wordt overgedragen bij de 2de examenkans - 20%
- EVO 3 moet hernomen worden bij de 2de examenkans - 60%
De totaalscore is de som van de scores op de 3 EVO's.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.