Internationaal en intercultureel voorbereidingstraject (B-VIVZ-V3F462)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Vandormael Jelske (coördinator) |  Vandormael Jelske |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten  voldoende voorbereid om te vertrekken op mobiliteit en tonen ze bij terugkomst aan dat ze volgende internationale en interculturele competenties hebben verworven op vlak van:

  • Talenkennis: studenten kennen de taal (of tweede taal) van het gastland
  • Interculturele competenties, bestaande uit 9 componenten: culturele zelfkennis, culturele flexibiliteit, culturele veerkracht, culturele ontvankelijkheid, culturele kennis, culturele relationele competentie, culturele communicatieve competentie, culturele conflicthantering en multiperspectiviteit.
  • Professionele vakkennis 
  • Persoonlijkheidsgroei
  • Wereldburgerschap.

De studenten die deelnemen aan dit opleidingsonderdeel zijn studenten die de toezegging hebben gekregen om tijdens het huidig academiejaar een studieleervaring in het buitenland te doorlopen onder de vorm van Erasmus-study, Erasmus-Placement of  internationaal project miv een bacherlorproef. De studenten hebben met succes de competenties verworven die aan bod kwamen tijdens de voorgaande jaren van hun bacheloropleiding.
De studenten kunnen een goede kennis van één vreemde taal aantonen: Frans, Engels, Duits, Spaans,...; de studenten vertonen een geruststellend leergedrag, zijn bereid zich in te werken in de taal en cultuur alsoook de welzijnszorg van het gastland, tonen een gerichtheid op wereldburgerschap, hebben zin voor verantwoordelijkheid en avontuur, hebben een zelfstandige inzet, maturiteit, flexibiliteit en aanpassingevermogen, tonen een bereidheid tot leren, delen en meedelen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Internationaal en intercultureel voorbereidingstraject (B-VIVZ-V5F462)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
Vandormael Jelske |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Via het voorbereidinstraject bieden we ondersteuning bij de buitenlandse ervaring van de studenten en voorbereiding hiervan. Dit onder andere door een aantal groepsbijeenkomsten waarin wordt stilgestaan bij de stand van zaken van de voorbereiding, administratie, veiligheid, gezondheid, verzekeringen, internationale en interculturele competenties, enzovoort.  De groepsbijeenkomsten bieden het voordeel dat de studenten de andere vertrekkers leren kennen, ze hun traject/project met dat van anderen kunnen vergelijken en eventuele nuttige info kan uitwisselen. Deze bijeenkomsten kunnen zowel live als online georganiseerd worden.
Studenten maken ook opdrachten zoals een voorbereidingsportfolio, presentaties (voor vertrek en nadien, visueel en live) en een leer-en ervaringsverslag.

Bundel 'Internationaal en Intercultureel Voorbereidingstraject' en ander leermateriaal op Toledo course.

- Interactieve groepssessies (1 of 2 lesdagen in het eerste semester)

- Leerervaring in het buitenland als input voor de verwerkingsopdrachten
- Zelfstudie en zelfactiviteit
- Voorbereidingsportfolio
- Maken van creatieve en onderbouwde presentaties/ filmpjes voor een breed en geïnteresseerd publiek

- Promo- en uitlegsessie op de internationale beurs tijdens het terugkommoment

 

Evaluatieactiviteiten

Internationaal en intercultureel voorbereidingstraject (B-VIVZ-V75581)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Afspraken rond de deadlines van de verschillende evaluatie-onderdelen + uitleg evaluatievorm: zie syllabus 'Internationaal en intercultureel voorbereidingstraject'.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Alle deelaspecten van de evaluatie kunnen in 2de zit opgenomen worden, enkel het terugkommoment wordt door een online of on campus evaluatiegesprek vervangen.