Doelstellingen
De student is na het volgen van dit opo in staat om een creatief en/of vernieuwend idee dat beantwoordt aan een maatschappelijke uitdaging, om te zetten naar een realiseerbaar concept en dit ook (deels) tot uitvoering te brengen.
De student heeft zicht op zijn ondernemerscompetenties en is hierin gegroeid.
Begintermen
Dit is een keuzetraject in het studiegebied sociaal-agogisch werk. Het keuzetraject is toegankelijk voor studenten van de bacheloropleidingen orthopedagogie, sociaal werk, human resources management, maatschappelijke veiligheid en toegepaste psychologie, en voor studenten met een andere relevante vooropleiding.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor maatschappelijke veiligheid (niet voor nieuwe studenten) (Kortrijk) (Keuzetraject (Z)ondernemen) 180 sp.
- Bachelor orthopedagogie (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 180 sp.
- Bachelor toegepaste psychologie (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat maatschappelijk werk (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat sociaal-cultureel werk (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 91 sp.
- Bachelor orthopedagogie verkorte leerroute na graduaat orthopedagogische begeleiding (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 90 sp.
- Bachelor human resources management (Kortrijk) (Keuzetraject Social Entrepreneurship (Sociaal Ondernemen)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Sociaal Ondernemen in Actie (B-VIVZ-V5D410)
Inhoud
De studenten werken aan een (SOiA-)opdracht (Sociaal Ondernemen in Actie) waarin ze een 'zot' idee mogen bedenken dat beantwoordt aan een maatschappelijke uitdaging, en waarbij ze begeleid worden in het uitwerken van dit idee naar een realiseerbaar concept en dit (deels) tot uitvoering brengen (prototyping).
Om deze opdracht tot een goed einde te brengen, worden inhoudelijke kaders, methodes en inzichten aangereikt en ingeoefend. Dit gebeurt onder andere door de tool 'ENTRE-Spiegel' te leren kennen, het Design-Thinking-model te gebruiken, te brainstormen, na te denken over 'maatschappelijke waarde', impact te meten, ...
De studenten worden binnen deze opdracht uitgedaagd om zijn/haar ondernemerscompetenties te gebruiken en aan te scherpen. De docenten zullen tools aanreiken om de ondernemerscompetenties invulling te geven (bv. leren connecteren, leren pitchen, leren visualiseren, financieel leren denken, een business plan opmaken, de sociale media inzetten,...). Daarnaast zullen de docenten een coachende rol invullen om de studenten te stimuleren in het ontwikkelen van deze competenties.
Studiemateriaal
Tekst- en ander materiaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo en/of tijdens praktijkbezoeken.
Toelichting werkvorm
De 'SOiA' opdracht ('Sociaal Ondernemen in Actie') vormt de rode draad doorheen dit OPO. De lessen en practica worden ingericht om de studenten sterker te maken in hun ondernemerscompetenties en om de opdracht tot een goed einde te kunnen brengen.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Sociaal ondernemen in Actie (B-VIVZ-V82356)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Er wordt onderweg en in de eindweek geëvalueerd door middel van:
- individuele opdrachten
- groepsopdrachten
- aanwezigheid en actieve medewerking tijdens (gast-)colleges, workshops en bezoeken, in binnen- en buitenland (studiereis)
Een overzicht van de opdrachten en toetsen, en van de puntenverdeling, is beschikbaar via Toledo.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Andere modaliteit: i.g.v. een augustuszittijd voor dit opo, wordt een alternatieve, individuele opdracht gemaakt, (groten)deels gelinkt aan de SOiA-opdracht(en) tijdens het academiejaar.
Een omschrijving van deze opdracht is beschikbaar op Toledo.