Onderzoeksopdracht bedrijfsethiek (B-VIVZ-V3S898)

3 studiepuntenNederlandsBeide semestersBeide semesters
Larmuseau Stijn |  Van de Maele Koen |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

  • DLR 6 De Bachelor BM verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
  • DLR 7 De Bachelor BM communiceert schriftelijk en mondeling op een professionele wijze in de instructietaal van de opleiding en in minstens twee gangbare bedrijfstalen.
  • DLR 9 De Bachelor BM handelt op een ethische, deontologische en maatschappelijk verantwoorde wijze en reflecteert over het eigen handelen en dat van anderen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3S752 : Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V2S233 : Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden 2e semester (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V2S352 : Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden 1e semester (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V2S581 : Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden - BME
V2S613 : Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden - SCM (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V2S673 : Filosofie en onderzoek 2e semester
V2S672 : Filosofie en onderzoek 1e semester

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksopdracht bedrijfsethiek (B-VIVZ-V4S068)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: OpdrachtBeide semestersBeide semesters
Larmuseau Stijn |  Van de Maele Koen |  N.
VIVES Z POC PBA Bedrijfsmanagement

De samenleving en de bedrijfsomgeving blijven veranderen onder invloed van globalisering, commercialisering, massacommunicatie, maatregelen in functie van de gezondheid, enz. Dit zorgt ervoor dat bedrijfsethiek een steeds prominentere plaats inneemt: waar vroeger het belang van de aandeelhouders (shareholders) op de eerste plaats stond, houdt een bedrijf meer en meer rekening met alle belanghebbenden (stakeholders).

Het deel Bedrijfsethiek gaat in op een ethische benadering van de rol en behandeling van de aandeelhouder, werknemer, consument, leverancier en omgeving. Daarnaast gaat dit stuk dieper in op de vele bedrijfscodes en de eigen beroepsethiek. De studenten diepen deze achtergrond uit via een particuliere casus waarbij het contact met het bedrijfsleven belangrijk is.

Deze uitwerking wordt begeleid: welke bronnen gebruik je (databanken en catalogus), hoe analyseer je teksten, hoe bouw je een tekst op, ... Zo wordt de theorie op het werkstuk toegepast. De studenten bereiden deeltaken vooraf voor en krijgen feedback.

verplicht studiemateriaal: 

  • Larmuseau, S., & Van de Maele, K. (2023). Bedrijfsethiek en onderzoeksvaardigheden. Kortrijk : Hogeschool VIVES.
  • films en extra materiaal op Toledo.

aanbevolen studiemateriaal

  • Van Riel, K. (2020). Sustainable Business Management. Gent: Owl Press.
  • ​Verstraeten, J., & Van Liedekerke, L. (2008). Business en Ethiek. Tielt: LannooCampus.

Cursus(sen) moeten via de webshop (www.vives.be/webshop) besteld worden. Je kan kiezen voor de digitale versie van de cursus of een papieren versie (die wordt opgestuurd). Handboeken kunnen eveneens via de webshop besteld worden en kunnen opgestuurd worden naar een vooraf opgegeven afleveradres of geleverd worden in een Standaardboekhandel naar keuze. 

Alle communicatie gebeurt in het Nederlands.

Afstandsonderwijs - Begeleide zelfstudie - Individuele opdracht

Deze cursus wordt aangeboden via afstandsonderwijs. Er zijn dus geen hoorcolleges op de campus: het studiemateriaal is zo ontworpen dat je het zelfstandig kan doornemen en verwerken. Er is een tussentijdse begeleiding voorzien bij het uitwerken van de opdracht. Daarvoor contacteert de studenten zelf de docent via e-mail. De contactgegevens zijn terug te vinden in de studiewijzer.
De student gaat voor dit vak als volgt te werk:

  • De student leest grondig de studiewijzer.
  • De student leest grondig de cursus en bekijkt de begeleidende films op Toledo.
  • De student stuurt een mail waarin hij het gekozen bedrijf motiveert, samen met een eerste bronnenlijst.
  • De student laadt het schrijfplan op in Toledo voor één van de indienmomenten..
  • De student laadt twee bladzijden op, waarvan hij/zij vindt dat die "afgewerkt" zijn en voegt het verder uitgeschreven schrijfplan toe. Ook dit gebeurt voor één van de indienmomenten.
  • De student werkt de tekst zelfstandig af volgens de inhoudelijke en onderzoeksvoorwaarden.

 

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeksopdracht bedrijfsethiek (B-VIVZ-V74735)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Computer, Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

  • Het volledige proces van tussentijds indienen en feedback wordt doorlopen. Zie studiewijzer, cursus en Toledo.
  • Het werkstuk wordt ingediend via Square, op Toledo en per mail aan de docenten. De indiendata worden meegedeeld via Square.
  • Het werkstuk voldoet zowel inhoudelijk als formeel aan de voorwaarden (voor uitgebreide instructies, zie studiewijzer):
    • verwerking stakeholdersmodel (in de mate van het mogelijke).
    • structuur
    • voorblad met goede titel als onderzoeksvraag geformuleerd
    • inhoudstafel
    • inleiding (400 woorden)
    • eigenlijke tekst (+/- 4 000 woorden)
    • conclusie (400 woorden)
    • volledige bronnenlijst
    • bijlage: uitgetikt interview
    • eventuele andere bijlage
    • bronverwijzingen binnen de tekst (basisvoorwaarde om te slagen)
  • De student presenteert de belangrijkste elementen van het werkstuk en antwoordt op de vragen van de jury

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De student herwerkt de paper, rekening houdend met de ontvangen feedback.

De student presenteert de belangrijkste elementen van het werkstuk en antwoordt op de vragen van de jury.